Bra resultat banar väg för nya klimatsatsningar

Lunds Energikoncernen gör ett stabilt resultat för 2007 på 147 Mkr. Ett resultat som banar väg för fortsatta viktiga klimatsatsningar. Två nya pelletspannor för biobränsle driftsätts på Gunnesboverket under april. Pannorna ersätter naturgas och är ytterligare ett steg i riktningen att bli en klimatneutral energikoncern.

- Vi konstaterar att resultatet är tillfredsställande trots stormar och mildare klimat. Det är oerhört viktigt att resultatmässigt nå minst den här nivån eftersom investeringstakten i koncernen är hög. Vi inventerar och analyserar nu möjligheterna för att bli klimatneutrala innan 2012. Då krävs ytterligare investeringar, framför allt på produktionssidan, säger Jan Samuelsson, koncernchef för Lunds Energikoncernen AB (publ).

Koncernen investerar därför i två pelletspannor för biobränsle på Gunnesboverket i Lund, vilka kommer att driftsättas under april. Pannorna producerar totalt cirka 8 MW värme. Investeringen uppgår till 22 Mkr och omfattar även en s.k. economiser som tar tillvara på ytterligare värme ur rökgaserna. Därmed höjs pannornas verkningsgrad.

- Under 2007 sänkte vi koldioxidutsläppen med över 33 procent. Pellets-pannorna bidrar ytterligare till minskad klimatpåverkan. Denna åtgärd är ännu ett steg för att bli klimatneutrala. Det helt avgörande steget är självklart det biobränsleeldade kraftvärmeverk som vi planerar att bygga i Örtofta. Det ska stå klart inför eldningssäsongen 2010, avslutar Jan Samuelsson.

I samband med årsstämman den 23 april anordnas ett klimatseminarium dit press välkomnas. Separat inbjudan skickas ut senare.

Ulrika Prytz, informationschef för Lunds Energikoncernen AB (publ), 046-35 60 13 alt. 070-252 00 98. E-post: ulrika.prytz@lundsenergi.se.

Siffror inom parantes avser 2006 års resultat.