Delårsrapport indikerar årsresultat på 130 Mkr

130 Mkr i årsresultat förväntas Lunds Energikoncernen att göra enligt den senaste delårsrapporten. Lägre energiomsättning i kombination med kostnader i samband med stormen Per är främsta orsakerna till resultatnedgången.

- Vi har producerat mindre fjärrvärme, fjärrkyla och el under 2007 än under samma period i fjor. Blir det onormalt varmt under hösten och vintern påverkas resultatet. Även om de senaste dagarna har varit kalla är det svårt att säga hur klimatet slår på resultatet under det sista kvartalet i år. Prognoserna indikerar ett årsresulatat på 130 Mkr men osäkerheten att nå denna nivå är relativt stor eftersom vi är så väderkänsliga, säger Jan Samuelsson, koncernchef för Lunds Energikoncernen AB (publ).

De senaste två åren har Lunds Energikoncernen vidtagit flera olika åtgärder för att dämpa kostnadsutvecklingen. Bland annat har en kostnadsminskning på över 20 Mkr gjorts i samband med att de fossila bränslena fasas ut ur produktionen.

Delårsrapporten kan laddas ner från koncernens hemsida, www.lundsenergikoncernen.se. Rapporten samt löpande ekonomisk information finns under rubriken ”Finansiell information”.

Siffror inom parantes visar 2006 års siffror.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Jan Samuelsson, VD och koncernchef för Lunds Energikoncernen AB (publ), 046-35 60 01 alt. 070-512 03 80. E-post: jan.samuelsson@lundsenergi.se.