Klimatseminarium lockade ett hundratal

Intresset var stort för Lunds Energikoncernens klimatseminarium som anordnades under veckan. EU:s klimatplaner presenterades av Per-Olof Granström och Lena Sommestad belyste fjärrvärmens roll som effektivt energisystem. Södras koncernchef Leif Brodén berättade om Södras syn på klimatarbetet.

Energibolagen runtom i landet har ett stort och viktigt samhällsansvar för att minska miljöpåverkan. Det är en stor utmaning och en lång process som tar både tid och resurser i anspråk.

- Energifrågan har blivit en klimatfråga, både lokalt och globalt. Vi arbetar hårt med att minska utsläppen i koncernen och har inriktningen att försöka bli klimatneutrala. Sedan 2005 har vi exempelvis halverat koldioxidutsläppen. Det är en omfattande men helt självklar process för oss. Dessutom tycker vi det är viktigt att problem och möjligheter lyfts fram för våra ägare i exempelvis seminarium som detta, säger Jan Samuelsson, koncernchef för Lunds Energikoncernen AB (publ).

Klimatseminariet bjöd på tre intressanta föredragshållare både från branschen och från industrin i form av Per-Olof Granström, vice VD för Svensk Energi, Lena Sommestad, VD för Svensk Fjärrvärme samt Leif Brodén, koncernchef för Södra.

- Vi måste få in energifrågan i klimatdiskussionerna. Sveriges energiframtid måste formas i det globala perspektivet. Vi har stor kompetens inom fjärrvärmeområdet och kan exempelvis lära Europa mycket kring fjärrvärme och energieffektivisering, säger Lena Sommestad, VD för Svensk Fjärrvärme.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Jan Samuelsson, koncernchef för Lunds Energikoncernen AB (publ), 046-35 60 01 alt. 070-512 03 80. E-post: jan.samuelsson@lundsenergi.se.