Kraftig sänkning av koldioxidutsläppen under 2007

Under 2007 sänkte Lunds Energikoncernen koldioxidutsläppen med 33 procent jämfört med 2006. Samtidigt planeras ett biobränsleeldat kraftvärmeverk i Örtofta som minskar utsläppen globalt med 350 000 ton årligen. Lunds Energikoncernen höjer nu målsättningarna ytterligare och satsar på att försöka bli ett klimatneutralt företag.

- Vi har under mycket lång tid arbetat med klimatfrågan och ser tydligt i vår utsläppsstatistik att våra åtgärder resulterar i kraftigt minskad miljöpåverkan. Som energiföretag har vi ett stort miljöansvar, både lokalt och globalt. Lunds Energikoncernen ska bidra till att Sverige når de utsläppskrav som EU-kommissionen offentliggjort, säger Jan Samuelsson, Lunds Energikoncernen AB (publ).

För Lunds Energikoncernen finns det mycket kvar att göra även om utsläppssiffrorna har minskat drastiskt.

- Biokraftvärmeverket i Örtofta, som förhoppningsvis står klart 2010, är koncernens enskilt största miljösatsning. Globalt sett kan vi minska koldioxidutsläppen med 350 000 ton per år med den nya anläggningen, men vi vill bli ännu bättre än så. Vi har som mål att försöka bli klimatneutrala. Därför har vi påbörjat ett samarbete med Respect Europe som ska granska samtliga växthusgasutsläpp inom koncernen. Då omfattas inte bara vår produktion utan även direkta utsläpp från tjänstefordon och maskiner men också från exempelvis tjänsteresor, säger Jan Samuelsson.

De utsläpp av växthusgaser som återstår efter genomförda åtgärder kan i sådana fall kompenseras. Först då kan man kalla sig klimatneutral. Kompensationen genomförs via CDM-projekt (Clean Development Mechanism) som stödjer miljöprojekt i utvecklingsländer såsom bland annat Indien och Kina.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Jan Samuelsson, VD och koncernchef för Lunds Energikoncernen AB (publ), 046-35 60 01 alt. 070-512 03 80. E-post: jan.samuelsson@lundsenergi.se.