Lunds Energikoncernen begär prövning hos HD

Lunds Energikoncernen begär prövningstillstånd av Miljööverdomstolens dom rörande kraftvärmeverket i Örtofta hos Högsta Domstolen.

- Det faktum att miljöprövningen har lett till olika bedömningar i Miljödomstolen och Miljööverdomstolen utgör skäl för begäran om prövning. Detta i kombination med att såväl Eslövs kommun som Länsstyrelsen i Skåne har tillstyrkt själva lokaliseringen utgör ytterligare en anledning till prövning av domen, säger Jan Samuelsson, koncernchef för Lunds Energikoncernen AB (publ).

Kraftvärmeverket är en viktig del i att få till stånd mer förnybar energiproduktion. Det gäller fjärrvärme till 50 000 hushåll i Lomma, Lund och Eslöv men även en ökad, mer miljöanpassad elproduktion.

- Anläggningen är också viktig för en minskning av fossilberoende som genererar globala miljöförbättringar genom reducering av koldioxidutsläpp. Därmed ser vi ytterligare skäl till att tillståndsfrågan om möjligt bör bli föremål för en bedömning i högsta instans, framhåller Jan Samuelsson.

Begäran om prövning lämnas in den 16 januari.