Lunds Energikoncernen och ESS Scandinavia i samarbete

En avsiktsförklaring har idag upprättats mellan Lunds Energikoncernen och ESS Scandinavia. Samarbetet fokuserar på effektiva och miljövänliga energilösningar till forskningsanläggningen ESS. Därmed tar Lund ytterligare ett steg mot en etablering av ESS i Lund.

- ESS Scandinavia har nyligen accepterats som partner i Sustainable EnergyEurope-kampanjen tack vare vårt klimatneutrala energipaket, som väckt stor uppmärksamhet i Europa. Att inleda ett samarbete med Lunds Energikoncernen är en av de vägar vi vill pröva för att bygga upp en forskningsanläggning med en energilösning som är unik i världen. Vi kommer att värma bostäder och kontor, inte atmosfären. Dessutom minskar drifts- och investeringskostnaderna, vilket är ytterligare en konkurrensfördel, säger Colin Carlile, föreståndare för ESS Scandinavia.

Det innebär att ESS blir den första storskaliga forskningsanläggningen som är både energineutral och koldioxidneutral, där bl a spillvärmen från ESS återvinns i fjärrvärmenäten i Lund och Eslöv för uppvärmning av villor och andra fastigheter.

- Vi är positiva till att vi har kommit så pass långt i diskussionerna med ESS Scandinavia att vi nu har undertecknat en avsiktsförklaring. För Lunds Energikoncernen handlar det om att fortsätta med vårt aktiva miljöarbete så att vi optimerar våra energisystem med minsta möjliga miljöpåverkan. Genom att bl. a. återvinna spillvärme från ESS-anläggningen kan vi ytterligare förbättra vår klimatprofil. Detta går helt i linje med målsättningen att ha en helt fossilfri produktion, säger Jan Samuelsson, koncernchef för Lunds Energikoncernen AB (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta: Jan Samuelsson, VD och koncernchef för Lunds Energikoncernen AB (publ), 046-35 60 01 alt. 070-512 03 80. E-post: jan.samuelsson@lundsenergi.se.

Colin Carlile, professor, föreståndare för ESS Scandinavia, 0761-33 33 99. E-post: colin.carlile@esss.se.