Lunds Energikoncernen och LTH-doktorander till nytta för varandra

En ny adjungerad lektor finns sedan i december på Avdelningen för Miljö och Energisystem vid Lunds Tekniska Högskola, LTH. Lunds Energikoncernens Liisa Fransson kommer under två år att ägna 20 % av sin tjänst åt att olika projekt tillsammans med sina båda uppdragsgivare. Hon kommer också att undervisa och handleda doktorander och examensarbetare.

- Vi har länge haft olika forskningssamarbeten med LTH, säger Sylvia Michel, vd och koncernchef för Lunds Energikoncernen. En djupare relation får vi nu genom att Liisa Fransson som ansvarar för vår FoU-avdelning fått möjligheten att aktivt delta i arbetet vid Avdelningen för Miljö och Energisystem. Detta är stort och viktigt för oss!

Både LTH och Lunds Energikoncernen arbetar för klimatneutral energikonsumtion i många sammanhang och vill på olika sätt bidra till engagemang och kunskap om energi. Tillsammans har man identifierat samarbetsområden inom hållbar stadsutveckling, bioenergi, biogas samt systemintegration och smarta nät.

Lunds Energikoncernen vill ge möjlighet för forskare att utvärdera teknik och affärsmodeller inom koncernens många projekt, t ex det nya biobränsleeldade kraftvärmeverket i Örtofta, den planerade biogasanläggningen i Dalby, arbetet med hållbar stadsutveckling i Brunnshög och hållbara energilösningar för ESS och MAX IV.

- LTH strävar i högsta grad efter samarbete med näringslivet, och industriell erfarenhet hos våra lektorer ökar utbildningens relevans för våra doktorander. Vår strategi för framtiden lyfter miljö, energi och klimat som de viktigaste frågorna, och samarbetet med Lunds Energikoncernen är en bra pusselbit, säger LTH:s rektor Anders Axelsson.

Liisa Fransson genomförde sin forskarutbildning inom biogeokemisk modellering vid Kemiteknik på LTH 1999-2004. En viktig del var att kommunicera forskningsresultat så att de kunde användas av beslutsfattare. Innan hon började på Lunds Energikoncernen arbetade hon med att bygga upp FoU-verksamhet i två innovationsbolag inom miljöteknik.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Mia König, informationschef på Lunds Energikoncernen AB (publ)
072-541 78 50, mia.konig@lundsenergikoncernen.se

LUNDS ENERGIKONCERNEN AB ägs, via holdingbolaget Kraftringen AB, av fyra skånska kommuner och då till 82,4 % av Lunds kommun, 12,0 % av Eslövs kommun, 3,5 % av Hörby kommun samt 2,1 % av Lomma kommun. Antalet energikunder uppgår till 298 000 och cirka 400 personer är anställda i koncernen. Verksamheten omfattar elnät, elförsäljning, elproduktion, fjärrvärme, fjärrkyla, naturgas, kommunikationsnät, belysning samt entreprenad- och servicetjänster. Läs mer på www.lundsenergikoncernen.se.

Taggar: