Miljödomstolen i Växjö tillstyrker biokraftvärmeverk i Örtofta

Ansökan som lämnats in uppfyller de krav som ställs enligt Miljöbalken. Domen innebär vissa justeringar av villkoren jämfört med ansökan. Dessa kommer att kunna tillgodoses.

- Vi noterar med tillfredställelse att Miljödomstolen i princip tillstyrker vår ansökan om att få bygga biokraftvärmeverket i Örtofta. Det innebär att vår energiproduktion på sikt blir förnybar till över 90 procent, säger Jan Samuelsson, koncernchef för Lunds Energikon-cernen AB (publ).

Med den nya anläggningen minskar koldioxidutsläppen globalt med över 350 000 ton. Kraftvär-meverket kommer att förse cirka 50 000 hushåll i Lomma, Lund och Eslöv med fjärrvärme sam-tidigt som det producerar el som motsvarar behovet för hela Eslövs kommun. Dessutom innebär satsningen att fjärrvärmens kostnadsutveckling dämpas.

- Med den nya anläggningen kan vi kraftigt påverka våra kostnader för att producera fjärr-värme. Vi blir mindre beroende av fossila bränslen med en osäker prisutveckling vilket ger en dämpande effekt på fjärrvärmepriserna, något som gynnar kunderna på sikt, sä-ger Jan Samuelsson.

- Vi får också Sveriges i särklass största panna för halmeldning. Att den placeras i Skånes slättområde innebär att vi tillvaratar de lokala energitillgångarna, avslutar Jan Samuels-son.

Miljödomstolens villkor kommer Lunds Energikoncernen att klara, menar Nils-Ove Rasmusson, VD för Eslöv Lund Kraftvärmeverk AB och projektansvarig för det nya verket:

- Det är inte ovanligt att så här komplicerade anläggningar får krav baserade på vad som kommit fram under domstolsförhandlingarna. Det handlar främst om hårdare utsläpps-krav. Dessa räknar vi med att kunna tillmötesgå.

Det biobränsleeldade kraftvärmeverket planeras att tas i drift under 2010. Kostnaden för projek-tet beräknas till cirka två miljarder kronor.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Jan Samuelsson, koncernchef för Lunds Energikoncernen AB (publ), 046-35 60 01 alt. 070-512 03 80. E-post: jan.samuelsson@lundsenergi.se.

Nils-Ove Rasmusson, VD för Eslöv Lund Kraftvärmeverk AB, 046-35 60 30 alt. 070-515 98 71.
E-post: nils-ove.rasmusson@lundsenergi.se.