Positivt halvårsresultat

Lunds Energikoncernen redovisar ett halvårsresultat på 108 Mkr (63). Prognosen för 2008 pekar mot ett resultat på cirka 160 Mkr. Förbättrad bränslemix, tidigare produktionsstart för Svartisen samt mindre stormskador är bakgrund till förbättringen.

- Resultatet för 2008 pekar mot 160 Mkr. Samtidigt vet vi av erfarenhet att årets sista kvartal kan vara besvärligt med tanke på att vår verksamhet är extremt väderkänslig. Blir hösten och vintern varm påverkas resultatet direkt. Vi är dock försiktigt optimistiska och bedömer att prognosen är realistisk, säger Jan Samuelsson, koncernchef för Lunds Energikoncernen AB (publ).

Tidigare i sommar beslutade koncernstyrelsen att starta arbetet med att bygga en kraftvärmeanläggning baserad på biobränslen i Örtofta.

- Vi har tunga investeringar framför oss. Vi behöver uppnå en resultatnivå framöver på mellan 160 och 180 Mkr för att möta dessa krav. Hela vår produktionsapparat anpassas löpande för en utfasning av fossila bränslen. Vi är övertygade om att inriktningen är helt riktig även om investeringarna är omfattande. De investeringar vi gör dämpar helt klart kostnadsutvecklingen redan nu, säger Jan Samuelsson.

Delårsrapporten kan laddas ner från koncernens hemsida, www.lundsenergikoncernen.se. Rapporten samt löpande ekonomisk information finns under rubriken ”Finansiell information”.

Siffror inom parantes anger 2007 års siffror.