Halvering av remisser om misstänkt lungcancer under pandemin - Socialstyrelsen måste berätta att cancervården står öppen

Report this content

Från hela landet rapporterar cancervården att patienter uteblir. I till exempel Göteborg har lungkliniken under corona-pandemin sett en minskning av remisser från primärvården med 50 % gällande patienter med misstänkt lungcancer.

- Det är mycket allvarligt och sjukvården befarar en puckel framöver av patienter med mer avancerad cancersjukdom som inte blivit utredda i tid för att de inte vågat eller fått komma till vården, säger Karin Liljelund, vice ordförande Lungcancerföreningen.

Lungcancerföreningen vill nu att Socialstyrelsen lyfter detta på de dagliga presskonferenserna.

- Lungcancer är den dödligaste formen av cancer i Sverige och cirka 4 000 personer dör i sjukdomen varje år. Att få diagnos och behandling tidigt kan vara helt livsavgörande, konstaterar Karin Liljelund. Vi vill uppmana allmänheten att inte undvika att kontakta sjukvården, man får inte låta bli att söka vård för att man inte vill besvära. Sjukvården är redo och resurserna finns!

Stora tapp av patienter med misstänkt lungcancer rapporteras från hela Sverige. Vid ett webinar från Regionalt Cancercentrum i Samverkan om hur cancervården klarar sig under pandemin, vittnade medverkande cancerläkare från landets olika regioner om färre patienter som kommer för utredning av eventuell cancer och där lungcancer lyftes fram. Regionerna fruktar en anhopning längre fram med svårare sjuka cancerpatienter som borde kommit till vården mycket tidigare.

- Socialstyrelsen måste lyfta detta på den dagliga presskonferensen och vara tydlig: du besvärar inte sjukvården, har du symtom, så kontakta din vårdcentral och kräv ett läkarbesök. Cancer är en akutsjukdom även under en pandemi, säger Karin Liljelund.

Karin Liljelund, vice ordförande Lungcancerföreningen, karin.liljelund@lungcancerforeningen.se

Lungcancerföreningen är en oberoende ideell förening. www.lungcancerforeningen.se