Allt fler jobbar från kaffér

Kaféer är bra ställen att arbeta ifrån då och då, men inga hållbar arbetsplats under en längre tid,

enligt en ny undersökning från Regus med 26 000 svaranden

– I Sverige är hemliga dokument, ej säker förvaring av tillhörigheter och högljudda gäster de tre mest negativa sakerna för personer som använder kaféet som arbetsplats, enligt en ny undersökning från Regus bland 26 000 företag i över 90 länder. Och i resultat från tidigare Regus-undersökningar visade det sig att 64 % av näringslivsledare över hela världen har vänt sig till professionella företagscenter för att kunna tillhandahålla en affärsmässig och produktiv miljö.

”Coffee shop working” – kaféarbete, är förståsigpåarnas nya älsklingsord i företagsvärlden.  Och det låter frestande: Gratis WiFi, en miljö som sjuder av liv och ständig tillgång till utsökt cappuccino.  Men är kaféet verkligen ett idealiskt ställe att arbeta från?  Regus ställde frågan till näringslivsanställda över hela världen för att ta reda på det.  Svaret är ett rungande ”nej”.  Vi inser alla att det är bra att kunna titta in på ett kafé när du är ute och rör på dig och få lite arbete gjort, skicka e-post eller ha ett snabbt möte med en kund.  Men deltagarna i den undersökningen var mycket tydliga med att kaféer inte kan vara normen, eftersom de varken är produktiva, säkra eller professionella arbetsplatser.

I listan över nackdelar med kaféarbete finns högljudda gäster som stör telefonsamtal och (naturligtvis) avsaknaden av skrivare, skannrar och vanlig kontorsutrustning – vilket knappast förenklar verksamheten. Kaféer är inte heller uppskattade platser för kundmöten. Globalt är det mycket en betydande andel (60 %) av fyrtiotalisterna som avfärdar kaféet som en professionell plats för kundmöten än den mer tillbakalutade Generation Y (48 %). De förstnämnda tycker jämfört med yngre personer att det är svårare att koncentrera sig i denna typ av miljö. Nyfikna lyssnare är ett problem oavsett ålder.

Viktig statistik

• För svenska anställda är de tre största nackdelarna med kaféer:
    • Ingen säkerhet och avskildhet för dokument och samtal (85 %)
    • Behovet att behöva hålla reda på tillhörigheter hela tiden (74 %)
    • Högljudda kunder som stör telefonsamtal (69 %)
  • 61 % säger att prat i bakgrunden också stör deras produktivitet och 55 % anser att den obefintliga tillgången till kontorsutrustning är en nackdel
  • Över hälften (57 %) tycker att kaféet är ett olämpligt ställe för kundmöten.
  • Fyrtiotalisterna världen över (60 %) är mer benägna än ”Generation Y” (48 %) att betrakta kaféer som en olämplig plats att möta kunder på.

Olivier de Lavalette, Europachef på Regus kommenterar: “Allt fler affärsmänniskor hävdar att det blir allt mer populärt att arbeta från kaféer, och vi vet alla att ett enstaka besök för en cappuccino med WiFi som extraservice kan vara mycket smidigt och avkopplande.  Vår senaste undersökning visar dock att arbete från kaféer under en längre tid påverkar produktiviteten, även om kaféet kan passa för korta perioder. Våra tidigare undersökningar har visat att 72 % av människor över hela världen tycker att flexibelt arbete gör dem mer produktiva – men detta gäller bara för professionella, flexibla arbetsplatser – vilket framgår av våra undersökningsdeltagares åsikter om låg produktivitet på kaféer. Det kommer ofta folk till oss på Regus som söker en lämplig och flexibel arbetsplats, efter att ha upptäckt att dessa trendiga alternativ helt enkelt inte är rätt för dem. Den här studien ger nu tydliga bevis för vad vi fått berättat för oss.  Du får ingen produktiv arbetsplats i en miljö som är avsedd för kaffe och bakverk.

Om Undersökningen

Över 26 000 personer från näringslivet i över 90 länder intervjuades under januari 2013. Dessa hämtades från Regus globala databas med globala kontakter med över 1 miljon människor från näringslivet över hela världen, som omfattar många högre chefer och företagsägare världen över. De svarande tillfrågades vilka de tycker är de största utmaningarna vid arbete från kaféer. Undersökningen utfördes och administrerades av den oberoende organisationen MindMetre, www.mindmetre.com

Om Regus

Regus är världens största leverantör av innovativa kontorslösningar. Regus erbjuder allt från fullt utrustade kontor till professionella mötesrum, business lounges samt videokonferensverktyg. Regus erbjuder ett nytt sätt att arbeta på, vare sig det är hemifrån eller från kontoret. Företag som Google, GlaxoSmithKline och Nokia, samt tusentals små och medelstora växande företag, drar nytta av att outsourca sina kontor och arbetsplatser till Regus. Över 1 000 000 kunder använder Regus kontor dagligen. Regus finns på totalt 1 200 platser i 550 städer och 95 länder. Detta gör det möjligt för kunder och företag att arbeta var som helst, när som helst och hur som helst. För mer information, se www.regus.se