En riktig guldgruva

Report this content

Företag som bedriver handel utomlands har över 30 % större chans att öka vinsterna än de som stannar hemma, enligt en global Regus-undersökning

Stockholm, februari 2013 – I en värld av fortsatt ekonomisk osäkerhet visar företag som bedriver handel utomlands betydligt bättre intäkter och vinster än de företag som håller sig på den inhemska marknaden.

50 % av de svenska exportföretagen säger att de har ökat sina vinster under de senaste 12 månaderna jämfört med endast 38 % för de företag som bara bedriver handel på hemmamarknaden.

Och medan Kina är den mest populära marknaden för internationell verksamhet böand globala exportföretag fortsätter Europa – trots den fortsatta ekonomiska oron för eurons framtid – att vara en populär och lönsam marknad.

Dessa är huvuddragen i rapporten från den stora globala exportundersökning beställd av Regus, global leverantör av arbetsplatser, som frågat fler än 20 000 ledande affärsansvariga i över 90 länder runt hela världen. I Sverige har över 300 företag svarat.

”Vår undersökning visar verkligen fördelarna med att expandera utomlands”, säger Olivier de Lavalette, Europachef på Regus. ”Det finns betydande skillnader i både intäkter och lönsamhet som framgår tydligt. Alla företag – stora eller små – som inte redan bedriver verksamhet utomlands för att bredda sina marknader borde verkligen placera det som ett mål överst på listan av nyårslöften. Oavsett om det beror på att deras egna inhemska marknader mattas av eller att utländska marknader nu är mer mottagliga för deras produkter behöver alla företag, var de än befinner sig, rikta blickarna längre bort.”

”Bortsett från deras egen inhemska marknad instämmer nästan hälften av företagen världen över i att Kina, med dess växande medelklass och ökande inkomst per capita, är den idealiska regionen för expansion. Europa ses som den näst bästa destinationen, troligen på grund av de sedan länge existerande exportförbindelserna inom eurozonen och förekomsten av starkare ekonomier, som till exempel Tyskland och Storbritannien.”

”Många exportföretag berättar för oss att expansion på nya marknader inte är något att vara rädd för, och behöver inte betyda stora etableringskostnader. Resurser som Regus företagscenter erbjuder kan bidra till att övervinna synbara hinder, exempelvis pappersarbete och lokalkostnader, och ge företag en lokal närvaro utan den finansiella risk som traditionellt har förknippats med expansion utomlands.” Avslutar Olivier de Lavalette.

Viktiga punkter och statistik

• Under de senaste 12 månaderna har 50 % av de svenska företag som bedriver handel utomlands rapporterat att vinsterna har ökat, jämfört med endast 38 % för de företag som koncentrar sig på den inhemska marknaden
  • Under samma period rapporterade 59 % av de företag bedriver export att deras vinster har ökat, jämfört med 37 % av de företag som bara verkar på hemmamarknaden
  • Kina är den mest populära marknaden då 48 % av globala företagen exporterar dit. Europa (41 %) och Nordamerika (36 %) är de andra och tredje mest populära marknaderna, tätt följt av tillväxtmarknaderna Indien (31 %) och Sydamerika (31 %).
  • De mest lönsamma exportområdena är tillväxtmarknaderna och Europa.

Eric Uggla, eric@bondpremea.com, +46 704151525

Om Regus

Regus är världens största leverantör av innovativa kontorslösningar. Regus erbjuder allt från fullt utrustade kontor till professionella mötesrum, business lounges samt videokonferensverktyg. Regus erbjuder ett nytt sätt att arbeta på, vare sig det är hemifrån eller från kontoret. Företag som Google, GlaxoSmithKline och Nokia, samt tusentals små och medelstora växande företag, drar nytta av att outsourca sina kontor och arbetsplatser till Regus. Över 1 000 000 kunder använder Regus kontor dagligen. Regus finns på totalt 1 200 platser i 550 städer och 95 länder. Detta gör det möjligt för kunder och företag att arbeta var som helst, när som helst och hur som helst. För mer information, se www.regus.se

Taggar: