VERKSAMHETERNA FÖR ROSTFRIA RÖR OCH RÖRDELAR KONSOLIDERAS

Report this content

Verksamheterna för rostfria rör och rördelar konsolideras Styrelsen för AvestaPolarit Stainless Tubes (AST) föreslår att bolaget förvärvar samtliga aktier i AvestaPolarit ABE Group (ABE) verksamt inom rördelar, av Outokumpu Stainless genom en apportemission. Inom tidigare AvestaPolarit, nuvarande Outokumpu Stainless, har man undersökt vilka synergier som kunde uppnås genom en sammanslagning av verksamheterna inom rör och rördelar. Verksamheterna har i stort samma kunder och distributörer, varför klara synergier har kunnat identifieras. Sammanslagning skulle även göra det möjligt att optimera och effektivisera såväl produktion som logistik. Styrelsens förslag kommer att behandlas på en extraordinarie bolagsstämman i AST. Sandvik, som äger 17% i AST, erbjuds teckna aktier i AST genom en riktad kontantemission och kan på detta sätt bibehålla sin nuvarande ägarandel. Det nya bolaget kommer i framtiden att marknadsföras under det koncerngemensamma varumärket Outokumpu och marknadsorganisationerna kommer att slås samman till en enhetlig försäljningsorganisation. Till verkställande direktör för det nya bolaget föreslås Bengt Blomberg och huvudkontoret föreslås placeras i Stockholmsområdet. Christer Bäck, som idag är verkställande direktör för AST, kommer att fortsätta sin anställning som Senior Advisor inom Outokumpu-koncernen med ansvar för specifika rationaliserings- och omstruktureringsprojekt och kommer i denna nya position att rapportera till VD:n för Outokumpu Stainless Pekka Erkkilä. För ytterligare information v.g. kontakta: Olof Faxander, President - Special Products Division, tel: +358 (0)9 421 5567 eller mobil +358 (0)40 564 1127 Bengt Blomberg, President - AvestaPolarit ABE AB, tel: +46 (0)660 577 11 eller mobil +46 (0)70 621 7752 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/04/20040203BIT01090/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/04/20040203BIT01090/wkr0002.pdf