Pressrelease delårsrapport kvartal 1, 2001

Pressrelease delårsrapport kvartal 1, 2001 · Försäljningen under perioden uppgår till 3,2 (2,5) Mkr · Kostnaderna har sänkts med mer än 50% från kvartal fyra 2000 och bolaget kommer aktivt arbeta med att reducera kostnadnaderna ytterligare. · I januari presenterade LUVIT ett heltäckande e-Learningkoncept, LUVIT e-Learning System Solution. Ett koncept framtaget för att möta kundens behov genom att erbjuda flexibla lösningar. · LUVIT slöt partneravtal med Al-Koulutuskeskus, T3W och SmartCanal. I stark internationell konkurrens erhöll LUVIT en order från Ministére de la Région Wallone i Belgien avseende en komplett e-Learninglösning. · Marknadsbearbetning pågår enligt plan och LUVIT har under perioden sålt in ett flertal pilotprojekt med stor utvecklingspotential. · Två nyemissioner genomfördes som totalt inbringade LUVIT 20,1 Mkr före emissionskostnader. · Styrelsen har föreslagit den ordinarie bolagsstämman att efter periodens utgång besluta om ett optionsprogram till anställda. I slutet av år 2000 kunde LUVIT konstatera att e-Learningmarknadens mognadsgrad under det gångna året inte utvecklats i den takt som förväntats och att förutsättningarna att erhålla ökat riskkapital försämrats. För att bättre kunna bemöta den aktuella marknadssituationen inledde LUVIT i slutet av år 2000 planeringen av ett åtgärdsprogram som genomfördes under kvartal ett 2001. Under kvartal ett har LUVIT skapat fler kontakter och inlett fler kundrelationer än tidigare. Marknadsbearbetning pågår enligt plan och LUVIT har under perioden sålt in ett flertal pilotprojekt med stor utvecklingspotential. Mycket arbete har också lagts på ett antal stora upphandlingar, där beslut angående köp av plattform för e-Learning kommer att tas under kvartal två eller senare under året. Pilotprojekten syftar till att fördjupa och effektivisera samarbetet med partner. I januari år 2001 presenterade Bolaget ett heltäckande e- Learningkoncept, LUVIT e-Learning System Solution. Konceptet har tagits fram för att möta de ökande kraven på skräddarsydda lösningar samt de krav och möjligheter som växer i takt med Internets ökade användning, teknikens utveckling och en vidare syn på lärande och kvalitetsuppföljning. LUVITs långsiktiga mål är att finnas etablerat på cirka 30 prioriterade marknader senast vid utgången av 2002 samt att uppnå ett positivt kassaflöde på varje ny delmarknad inom 12-18 månader. På sikt har bolaget målsättningen att uppnå en rörelsemarginal om minst 20-25 procent. För ytterligare information, kontakta: Ola Möllerström, Verkställande direktör LUVIT AB, Tel: 046 - 10 12 00 e-post: president@luvit.com Karl Malmström, Ekonomichef LUVIT AB, Tel: 046 - 10 12 00 e-post: CFO@luvit.com Om LUVIT AB LUVIT AB (publ) utvecklar tekniska lösningar för e-Learning inom medelstora och större företag och organisationer. Företagets strategi är att etablera partnersamarbeten med ledande lokala aktörer inom IT- konsulting, innehållsproduktion och utbildning för att kunna erbjuda kundanpassade helhetslösningar för e-Learning. LUVIT är genom partneravtal etablerat i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Spanien. Partnernätverket inkluderar bland andra Microsoft, WM-Data, Icon Medialab, Lernia, Atos, Parity Group, Logica, GrupoDoxa, WebLearning, Webgnosis, Celemi, M2S, Kabel New Media Southern Europe och Interwise. Bland kunderna återfinns företag som Volvo, SIF, Skandia, K-World, Lernia och Parity Training. Aktien är noterad på Nya Marknaden på OM Stockholmsbörsen. För vidare information, besök: www.luvit.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/20/20010420BIT00820/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/20/20010420BIT00820/bit0001.pdf