Halvårsrapport januari - juni 2021

Luxbright AB (publ)

Halvårsrapport januari – juni 2021

VD:s kommentar

Vi fortsätter med oförtruten kraft att genomföra vår produktutvecklingsplan och kan konstatera att flera milstenar har nåtts. Till exempel har vi gett oss förutsättningar att öka utvecklingstakten genom att ta ny testutrustning för röntgenmätningar i drift i Sverige. Under första halvåret har vår nettoomsättning dock varit lägre än förväntat. Dels har vi haft förseningar i fabriken, dels har vi genomfört en viss omställning av vår produktutveckling mot en enklare konstruktion som ska ge bättre utfall i produktionen. Vårt resultat har påverkats negativt av den lägre nettoomsättningen men samtidigt har våra kostnader varit något lägre än förväntat. Det gör det lättare att finansiellt klara av vår tillväxtstrategi med framåtriktade satsningar på att utveckla organisationen.

Produktion och leveranser

Pandemin påverkar bolaget, i synnerhet eftersom resande till Kina varit omöjligt att genomföra. Dessutom har vår partner för slutmontering i Kina påverkats av tillfälliga nedstängningar vilket lett till brist på resurser, främst av personal. I takt med att dessa brister har åtgärdats har vi dock successivt kunnat återuppta utveckling och produktion. För att långsiktigt säkerställa vår närvaro i Kina har vi nu anställt lokal personal i vårt kinesiska dotterbolag i Suzhou. Det gör att den personal från Sverige som vi har haft på plats inom kort kan återvända och stödja den svenska verksamheten.

På leveranssidan är vi är särskilt stolta över att ha säkrat ytterligare beställningar på vår M-serie från återkommande kunder. Denna typ av produkter har stor marknadspotential och visar vägen till framtida tillväxt.

Expansion

För att möta våra utmaningar och nyttja våra resurser bättre har vi genomfört en omorganisation med målet att rikta vår samlade kompetens mer mot produktutveckling. Som ett led i detta har vi även utökat organisationen i både Kina och Sverige och vi kommer att fortsätta stärka vår kapacitet genom att implementera ytterligare utrustning för utveckling och testning under året. Samtidigt som dessa förändringar stärker vår egen förmåga är det fortsatt en del av vår utvecklingsstrategi att bilda partnerskap med viktiga bolag i branschen. Det skapar fler möjligheter för snabb tillväxt genom en ökad tillgång till kompetens, kapacitet och marknader.

Vi fortsätter strategin att utveckla nya produkter. I första hand är det nya varianter av M-serien och tillhörande generatorer från olika OEM-leverantörer där de befintliga konkurrerande lösningarna är alltför dyra för den massmarknad vi har identifierat. Det är lättare att göra en högkostnadsprodukt i låga volymer än en kostnadseffektiv lösning för en volymmarknad. Det senare fordrar ett samspel mellan design och produktion vilket är ett utvecklingsarbete som kräver både tid och tålamod. Men vi känner att vi med vår teknik är på rätt väg. Vår kallkatodteknik får nu också ökat fokus genom fortsatt rekrytering av nyckelkompetenser och vi siktar mot att få fram en prototyp under hösten.

Pandemin begränsar vår förmåga att besöka kunder, partners och andra viktiga möten som till exempel mässor. Vi hoppas att andra halvåret 2021 medger en ökad interaktion för att undvika risken för ytterligare förseningar av projekt som inte helt går att överbrygga med digitala möten.  Vi ser en stor potential i de produkter som vi har påbörjat leveranser av och förväntar oss en försäljningstillväxt under slutet av 2021.

Mats Alm, VD

Viktiga händelser

januari – juni

• Bolaget levererar sina första röntgenrör i 160kV och 130kV M-serien till USA. Rören levereras till en kund som tillverkar röntgenmaskiner för att skanna delar för kvalitetskontroller.
  • Ett nytt laboratorium med specialutrustning installeras i Göteborg och en applikationsingenjör anställs. Bolaget utser ny utvecklingschef och ny kvalitetschef.
  • Bolaget erhåller en order från ett snabbväxande start-upp bolag i Boston, USA som tillverkar röntgenmaskiner för att skanna delar för kvalitetsinspektioner. Ordern gäller Luxbrights M-serie mikrofokus röntgenrör och värdet motsvarar cirka en halv miljon kronor. Ordern förväntas levereras under tredje kvartalet 2021.
  • Bolaget anställer en produktionsingenjör samt en röntgen ingenjör i det kinesiska dotterbolaget Suzhou Luxbright International Trading Co., Ltd.

Händelser efter periodens slut

• Inga händelser efter periodens slut att redovisa

Finansiell rapport januari - juni

Omsättning och resultat

Nettoomsättningen uppgick till 413 (882) KSEK. Rörelseresultatet uppgick till -8 812 (-5 038) KSEK, innebärande en negativ rörelsemarginal (neg). Resultat efter skatt var -8 873 (-5 084) KSEK eller -0,30 (-0,31) kronor per aktie. Det negativa resultatet beror främst på utebliven nettoomsättning. Vid fullt tecknande i bolagets teckningsoptionsprogram tillkommer 85 200 aktier i program 2016/2023, 830 000 aktier i program 2020/2023 samt 4 333 333 aktier i program 2020/2022 som sammanlagt ger en utspädning om ca 17,6 %. Periodens resultat efter skatt per aktie blir då -0,25 kronor.

Kassaflöde

Rörelsens kassaflöde var -7 924 (-5 828) KSEK. Totalt kassaflöde uppgick till -9 296 (3 834) KSEK.

Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer

För en omfattande, dock ej fullständig sammanfattning av risker, hänvisas till Luxbrights ”Inbjudan till teckning av units i Luxbright AB (Publ), prospekt 2020” samt Årsredovisning 2020.

Framtidsutsikter

Styrelsen lämnar ingen kvantifierad prognos för 2021, men sammantaget bedömer styrelsen att bolaget står väl positionerat för en fortsatt kommersialisering av bolagets produktserier.

Kommande informationstillfällen

Bokslutskommuniké för perioden januari – december 2021:  2022-02-25

Halvårsrapport januari – juni 2021 bifogas som PDF och finns också tillgänglig på bolagets hemsida.

VD Mats Alm, +46 (0)702-612011, mats.alm@luxbright.com
Styrelseordförande Anders Brännström, +46 (0)705-591093, abr@ergonor.se
CFO Håkan Bengtsson, +46 (0)705-558902, hakan.bengtsson@luxbright.com

Denna information är sådan information som Luxbright AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 20 augusti 2021 kl. 08.00 CET.

OM LUXBRIGHT
Luxbright är ett teknikföretag med fokus på att utveckla och kommersialisera en ny generations röntgenrör. Genom patenterad teknik erbjuder Bolaget innovativa röntgenrör, generatorer och framtida röntgensystem till internationella systemleverantörer för att kunna förbättra och skydda liv genom att möjliggöra skarpare röntgenbilder. Bolagets röntgenrör utgör ett kraftfullt, stabilt, och kostnadseffektivt alternativ till konventionella röntgenrör. Tekniken erbjuds i tre primära marknadssegment: industriell non-destructive testing (”NDT”), säkerhetsindustrin samt medicinsk radiologi. Bolaget har idag strategiska kunder och samarbetsavtal med globala tillverkare av röntgenutrustning och generatorer inom olika användnings- och affärsområden såsom industriell NDT, säkerhetsindustrin, medicinsk radiologi och forskning. Luxbrights vision är att förse marknaden med de mest efterfrågade lösningarna för röntgenstrålning.

FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser
Tel: 0-8528 00 399