Så revolutionerar Luxbright röntgenindustrin

GÖTEBORG 29 okt 2021 – Luxbright AB (publ) (NASDAQ: LXB), en ledande tillverkare av banbrytande röntgenemissionslösningar, står just nu inför ett paradigmskifte i den globala röntgenindustrin och i centrum för utvecklingen. Med Luxbrights teknik kan röntgensystemen i framtiden göras portabla och mindre kostsamma, och det öppnar för mängder av nya användningsområden. Luxbright söker nu en teknikansvarig för att driva nya produktlanseringar.

Som när LED ersatte glödlampan
Luxbrights innovationer utgör ett tekniskt genombrott som har liknats vid LED-belysningens intåg på 1990-talet vad gäller produktfördelar och nya användningsområden. Tysken Wilhelm Röntgen upptäckte röntgenstrålen 1895 och tekniken för röntgenrör är i princip den samma som för 125 år sedan. Röntgensystem idag är både dyra och otympliga. Det är här Luxbright kommer in i bilden, som ett produktutvecklingsföretag med fullt fokus på att revolutionera röntgenindustrin.

Röntgen är fantastiskt och utvecklas fortfarande med banbrytande innovationer, vilket är svårt och tar tid. Det 100 år gamla Coolidge röntgenröret dominerade 1900-talet. Vår målsättning är att 2000-talet kommer att avbildas med kallkatodrör från Luxbright, säger Mats Alm, VD på Luxbright.

Kallkatod blir nästa produkt
Man kan jämföra kallkatod med LED lampor, som inte använder en glödtråd som i äldre glödlampor. Med en kallkatod kan man omedelbart stänga av och sätta på röntgensystemen, vilket möjligör en pulsning av strålningen med lägre stråldoser som resultat. Andra fördelar är lägre arbetstemperatur, den är mer energieffektiv och medger en utökad livslängd.

Kallkatod kommer att möjliggöra helt nya användningsområden. När mindre värme avges behöver inte rören omges av stora och tunga kylanordningar. Röntgensystemen kan då göras portabla. Billigare och mobila digitala röntgensystem förväntas bidra till en betydande marknadstillväxt de kommande 5 – 10 åren. Bärbara enheter förbättrar dessutom räckvidden för applikationer i avlägsna områden och för personer med begränsad rörlighet.

Luxbrights mikrofokusrör fyller ett stort gap i marknaden
Bolagets första produkt förbättrar bildupplösningen genom det som i röntgenbranschen kallas för mikrofokus. Mikrofokusrör kan uppnå en betydligt mindre fokuspunkt vid hög effekt och spänning jämfört med konventionella röntgenkällor.

Det finns lösningar för att uppnå mikrofokus men de är dyra och används mest i labbmiljö. Luxbright har uppfunnit en helt ny metod för att uppnå mikrofokus. Luxbrights lösning kan sänka kostnaden och erbjuda hög bildupplösning till en massmarknad.

Luxbrights rör är de enda mikrofokusrör som passar in i existerande system, vilket gör det enkelt för kunderna att uppgradera. Bolaget riktar främst in sig på säkerhet och industriella applikationer inom området NDT (non-destructive testing).

Luxbright söker nu en teknikansvarig
Rollen som teknikansvarig ska driva och ansvara för implementationen av bolagets teknik inom kallkatod mot marknadens krav och skapa kundnytta genom produktlanseringar, tillsammans med utvecklingsteamet. Det här är en roll med ett stort ansvar och som innebär en sällsynt möjlighet att introducera produkter som gör skillnad i människors vardag.

Om det här är du, ta kontakt med vår Talent Advisor, Cecilia Karlsson, 076 164 89 00 eller cecilia.karlsson@mpyascitech.com

Mats Alm, CEO
Telephone: +46 (0)70 261 20 11

Luxbright är ett teknikföretag med fokus på att utveckla och kommersialisera en ny generations röntgenrör. Genom patenterad teknik erbjuder Bolaget innovativa röntgenrör, generatorer och framtida röntgensystem till internationella systemleverantörer för att kunna förbättra och skydda liv genom att möjliggöra skarpare röntgenbilder. Bolagets röntgenrör utgör ett kraftfullt, stabilt, och kostnadseffektivt alternativ till konventionella röntgenrör. Tekniken erbjuds i tre primära marknadssegment: industriell non-destructive testing (”NDT”), säkerhetsindustrin samt medicinsk radiologi. Bolaget har idag strategiska kunder och samarbetsavtal med globala tillverkare av röntgenutrustning och generatorer inom olika användnings- och affärsområden såsom industriell NDT, säkerhetsindustrin, medicinsk radiologi och forskning. Luxbrights vision är att förse marknaden med de mest efterfrågade lösningarna för röntgenstrålning.

Snabbfakta

Luxbright står just nu inför ett paradigmskifte i den globala röntgenindustrin och i centrum för utvecklingen.
Twittra det här
Med Luxbrights teknik kan röntgensystemen i framtiden göras portabla och mindre kostsamma.
Twittra det här
Luxbright söker nu en teknikansvarig för att driva nya produktlanseringar.

Citat

Röntgen är fantastiskt och utvecklas fortfarande med banbrytande innovationer, vilket är svårt och tar tid. Det 100 år gamla Coolidge röntgenröret dominerade 1900-talet. Vår målsättning är att 2000-talet kommer att avbildas med kallkatodrör från Luxbright.