Kommuniké från årsstämma fredagen den 31 maj i Lyckegård Group AB

Report this content

Idag, den 31 maj 2024, hölls årsstämma i Lyckegård Group AB, org. nr. 556757–7597. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Fastställande av resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning
Stämman beslutade att fastställa den framlagda resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning.

Beslut angående dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen
Stämman beslutade att disponera över bolagets resultat enligt styrelsens förslag i årsredovisningen. Stämman beslutade att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2023.

Ansvarsfrihet åt styrelsens ledamöter och verkställande direktör
Årsstämman beslutade att bevilja styrelsens ledamöter och verkställande direktör ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Bestämmande av antalet styrelseledamöter, styrelsesuppleanter och av antalet revisorer och revisorssuppleanter
Stämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska uppgå till sju (7) stycken samt att ingen styrelsesuppleant ska utses.

Stämman beslutade att två (2) revisorer och ingen revisorssuppleant ska utses.

Fastställande av arvoden åt styrelse och revisor
Stämman beslutade att styrelsearvode ska utgå med två (2) prisbasbelopp till styrelseordföranden och med vardera ett (1) prisbasbelopp till ordinarie styrelseledamöter vilka inte har sin anställning i Lyckegård Group AB eller dess dotterföretag. Arvodet inkluderar även arbete i eventuella utskott.

Vidare beslutade stämman att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning i enlighet med sedvanliga debiteringsnormer.

Val av styrelse och eventuella styrelsesuppleanter samt revisor eller revisionsbolag och eventuella revisorssuppleanter
Stämman beslutade att till ordinarie styrelseledamöter utse Anders Holm, Anita Sindberg, Hans Bergengren, Fredrik Lundén, Ulf Annvik, Peter Johansson och Dan Åsberg. Till styrelseordförande utsågs Anders Holm.

Stämman beslutade att välja revisionsbolaget Mazars AB och Mattias Kristensson som bolagets revisorer intill slutet av nästa årsstämma. Det antecknades att Mazars AB har meddelat att det avser att utse Rasmus Grahn som huvudansvarig revisor.

Beslut om införande av långsiktigt incitamentsprogram till anställda

Stämman beslutade att införa ett långsiktigt incitamentsprogram till bolagets anställda där de ges möjlighet att teckna maximalt 2 200 000 teckningsoptioner. I det fall samtliga teckningsoptioner utnyttjas kommer antalet aktier öka med 2 200 000, vilket motsvarar en utspädning om högst cirka 4,8 procent av aktierna och rösterna baserat på bolagets nuvarande antal aktier. Det beslutades också om ett justeringsbemyndigande för att underlätta administrationen kring incitamentsprogrammet. Besluten var i enlighet med styrelsens förslag.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emissioner

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen, besluta om emission av aktier. Bemyndigandet är begränsat på så sätt att antalet aktier, efter fulltecknad nyemission, inte ökar med mer än tio (10) procent av vid tidpunkten för denna stämma utestående antalet aktier. Bemyndigandet ska gälla fram till nästa årsstämma. Emissioner kan ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och ska ske till styrelsens marknadsmässigbedömda teckningskurs, med förbehåll för marknadsmässig emissionsrabatt i förekommande fall. Styrelsen ska äga rätt att fatta beslut om de detaljerade emissionsvillkoren vid varje enskilt tillfälle. Betalning kan ske genom kontant betalning, kvittning, apport eller eljest med villkor.

Styrelsen, eller den styrelsen utser, bemyndigas att vidta de mindre justeringar i årsstämmans beslut som kan visa sig erforderliga i samband med registrering vid Bolagsverket.

Staffanstorp i maj 2024

STYRELSEN

För mer information, vänligen kontakta:

Daniel Nilsson, CFO, Lyckegård Group AB

Telefon: +46 (0)70256 67 05

E-post: daniel@lyckegard.com

Carnegie Investment Bank AB (publ)

Om Lyckegård Group AB

Lyckegård är ett holdingbolag som genom sina dotterbolag erbjuder produkter och tjänster för bevattning och utemiljö. Vi hjälper våra kunder med de utmaningar de möter i den globala uppvärmningens spår. Våra produkter och tjänster är framtagna för att minimera energiåtgång och vattenförbrukning.

Lyckegård Group har en ledande ställning inom grönytebevattning för golf, idrottsfält, parker och stadsmiljöer med erfarna medarbetare som tillsammans besitter stor del av landets samlade kompetens inom området. Vi driver utvecklingen inom lantbruksbevattning och har smarta lösningar för effektiva pumpstationer med senaste tekniken, allt för att värna om miljön och spara kostnader för våra kunder. Hållbarhet är en nyckelfråga för dotterbolagens verksamheter och kunder och i linje med detta verkar Lyckegård med innovativa produkter och nya strategier för ett miljövänligare samhälle.