Lyckegård genomför strategisk översyn av affärsområde Soil & Seed samt säger upp VD

Report this content

Lyckegård Group AB (publ) ("Lyckegård" eller "Bolaget") meddelar idag att styrelsen har beslutat om att renodla Bolaget mot bevattning och grönyteskötsel. Marknaden för bevattningslösningar och hushållning av vatten förväntas ha en mycket god tillväxt kommande år, och styrelsen vill därför öka Bolagets satsningar på den marknaden. Affärsområdet, Water & Outdoor, svarar för ca 75% av Lyckegårds omsättning och visar god lönsamhet. Som en konsekvens av denna renodling kommer en strategisk översyn av bolagets andra affärsområde Soil & Seed att påbörjas. Arbetet kan leda till att hela eller delar av affärsområdet Soil & Seed kan komma att avyttras genom försäljning eller utdelning och notering på lämplig marknadsplats. I samband med detta väljer styrelsen att säga upp VD Christian Bjärntoft. Lyckegårds CFO Daniel Nilsson blir tillsvidare tillförordnad VD.

Affärsområdet Soil & Seed har sin grund i produktinnovationen Combcut och Bolaget startades 2009 för att kommersialisera maskinen som används för mekanisk ogräsbekämpning. Idag har Soil & Seed en stark produktportfölj för precisionssådd, jordbearbetning och mekanisk ogräsbekämpning med huvuddelen av kunderna inom ekologiskt jordbruk. Men andelen konventionella lantbrukare som vill minska sin användning av kemisk bekämpning ökar stadigt, vilket är i linje med EU:s målsättning om 25% ekologisk odlad areal innan 2030. Mekanisk ogräsbekämpning inkluderat radhackning har blivit allt viktigare och bedöms bli avgörande för att i framtiden bedriva hållbar jordbruksproduktion inom EU.

Christian Bjärntoft tillträdde som VD för Lyckegård under 2019 och tillsammans med styrelsen lanserades senare en tillväxtstrategi som gick från att sälja en produkt på fler marknader till att bygga ett bredare erbjudande till den hållbara odlaren i Norden. Tillväxtstrategin har lett till att Bolaget vuxit kraftigt de senaste åren. Den 21 februari 2022 noterades Bolaget på Nasdaq First North.

Affärsområde Water & Outdoor etablerades under 2022 och inledningen av 2023 då Bolaget förvärvade tre bolag inriktade mot bevattning och grönyteskötsel. Dessa tre bolag, KSAB Utemiljö, Östorps Bevattning och Sydsvensk Bevattning, utgör det nya affärsområdet. Bevattning spås globalt ha en mycket stark tillväxt de närmsta sex åren uppgående till ca 15% årligen1.

I och med renodlingen förväntas koncernen skifta fokus från lantbruksredskap till bevattningsutrustning och därmed bedömer styrelsen att det krävs en ny ledningsstruktur i koncernen. Christian Bjärntoft kommer säkerställa överlämning till de två affärsområdescheferna Kent Stenberg, Water & Outdoor och Nils Ahlstrand, Soil & Seed, samt till Bolagets tillförordnade VD Daniel Nilsson, CFO.

Anders Holm, styrelseordförande för Lyckegård Group kommenterar: ”Jag vill passa på att tacka Christian Bjärntoft för hans tid i Bolaget där han mycket framgångsrikt under fem år som VD utvecklat verksamheten och även tagit Bolaget till Nasdaq First North. När koncernen nu går in i nästa fas av renodling mot bevattning och grönyteskötsel så är det naturligt att göra det med en ny ledningsstruktur.”

1 Enligt Triton Market Research, Europe Micro Irrigation System Market 2021-2028

För mer information, vänligen kontakta:

Daniel Nilsson, tf VD, Lyckegård Group AB

E-post: daniel@lyckegard.com

Denna information är sådan som Lyckegård Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 januari 2024, klockan 08:00 CEST.

Carnegie Investment Bank AB (publ)

Om Lyckegård Group AB

Lyckegård är ett holdingbolag som genom sina dotterbolag erbjuder en bred produktportfölj av lösningar för en hållbar växtodling och grönytor. Verksamheten består av affärsområdena, Soil & Seed som avser jordbearbetning, sådd och mekanisk ogräsbekämpning, samt Water som avser bevattningssystem och grönyteskötsel.

Det totala produktsortimentet täcker behovet under hela odlingsåret och kan användas av flera kundsegment som vill minska användningen av bekämpningsmedel, hushålla med vatten, optimera insatser och fatta mer effektiva och hållbara beslut. Hållbarhet är en nyckelfråga för dotterbolagens verksamheter och kunder och i linje med detta verkar Lyckegård med innovativa produkter och nya strategier för ett miljövänligare samhälle.