Lyckegård Group AB (publ) har ingått avtal om villkorad överlåtelse av aktier i Lyckegård Soil & Seed AB

Report this content

Lyckegård Group AB (publ), org.nr 556757-7597, ("Lyckegård" eller "Bolaget") har idag tecknat avtal om villkorad försäljning av 80% av aktierna i Lyckegård Soil & Seed AB, org.nr 556136-8035, och andelarna i Lyckegård Finland Oy AB, FO-nr 2603583-4. Köparen är ett konsortium av investerare som är närstående till Bolaget och består av Lars Askling, Fredrik Lundén samt Nils Ahlstrand. Lars Askling och Fredrik Lundén är medlemmar av Bolagets styrelse och Nils Ahlstrand är affärsområdeschef och VD för Lyckegård Soil & Seed.

Lyckegård kvarstår som minoritetsägare med 20% av aktierna och kommer tills vidare vara representerat i styrelsen för Lyckegård Soil & Seed AB. Det överenskomna företagsvärdet uppgår till cirka 5,5 Mkr på kassa och skuldfri basis och med ett normaliserat rörelsekapital. Köpeskillingen för avyttrade aktier uppgår preliminärt till 1 kr och beräknas, efter genomförd försäljning, påverka koncernens resultat negativt med cirka 48-52 MSEK.

Transaktionen är villkorad av att överlåtelsen godkänns genom beslut av en extra bolagsstämma i Lyckegård. Tillträde planeras äga rum den 28 mars 2024.

Försäljningen av Lyckegård Soil & Seed AB är helt i linje med Bolagets nya strategi att renodla gruppen mot bevattning och grönyteskötsel. Marknaden för bevattningslösningar och hushållning av vatten förväntas ha mycket god tillväxt kommande år. Styrelsen ser framgent stora tillväxtmöjligheter både organiskt och via förvärv. Lyckegård kommer efter genomförd avyttring på rullande 12 månader ha en prognosticerad omsättning på ca 180-200 Mkr med en rörelsemarginal (EBITDA) om 7-9%. Styrelsens mål är att Bolaget skall ha en årlig tillväxt (organiskt och via förvärv) på minst 15% med en rörelsemarginal (EBITDA) som överstiger 10%.

Daniel Nilsson, tf VD för Lyckegård Group säger i en kommentar: "Jag är mycket nöjd med transaktionen, som ger Lyckegård ett starkt fokus på en intressant tillväxtmarknad där vi redan har ett betydande försprång på den nordiska marknaden".

Anders Holm, styrelseordförande för Lyckegård Group kommenterar: ”Det har varit angeläget för styrelsen i Lyckegård att Soil & Seed hamnar i "rätta händer" och denna lösning är optimal ur flera perspektiv. Vi ser fram emot den fortsätta resan tillsammans med nya huvudägare och med Nils Ahlstrand som mycket kunnig och erfaren VD.”

För mer information, vänligen kontakta:

Daniel Nilsson, tf VD, Lyckegård Group AB

Telefon: +46 (0) 702 566 705

E-post: daniel@lyckegard.com

Anders Holm, styrelseordförande

Telefon: +46 (0) 703 104 317

E-post: anders.holm@aqilles.com

Denna information är sådan som Lyckegård Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 mars 2024, klockan 19:50 CEST.

Carnegie Investment Bank AB (publ)

Om Lyckegård Group AB

Lyckegård är ett holdingbolag som genom sina dotterbolag erbjuder en bred produktportfölj av lösningar för en hållbar växtodling och grönytor. Verksamheten består av affärsområdena, Soil & Seed som avser jordbearbetning, sådd och mekanisk ogräsbekämpning, samt Water som avser bevattningssystem och grönyteskötsel.

Det totala produktsortimentet täcker behovet under hela odlingsåret och kan användas av flera kundsegment som vill minska användningen av bekämpningsmedel, hushålla med vatten, optimera insatser och fatta mer effektiva och hållbara beslut. Hållbarhet är en nyckelfråga för dotterbolagens verksamheter och kunder och i linje med detta verkar Lyckegård med innovativa produkter och nya strategier för ett miljövänligare samhälle.