Lyckegård Group genomför legala förändringar

Report this content

Lyckegård Group AB (publ) ("Lyckegård" eller "Bolaget") meddelar idag att Bolaget genomför ett antal förändringar av legal karaktär.

Affärsområdet Soil & Seed

Nils Ahlstrand som nyligen tillträdde som sälj- och marknadschef för affärsområdet Soil & Seed har blivit utsedd till ny affärsområdeschef för Soil & Seed och VD för Lyckegård Soil & Seed AB som nyligen ändrat namn från Lyckegård Production AB. Nils har tidigare erfarenhet av exportförsäljning i Europa från sin tid på Väderstad samt att etablera och utveckla återförsäljarnät i Norden från sin tid på Pöttinger. Nils tillträder sin nya roll den 1 januari 2024 och kommer att rapportera till Christian Bjärntoft.

Christian Bjärntoft, VD på Lyckegård kommenterar: ”Jag är glad över att Nils accepterat denna nya roll där han får fullt resultat- och budgetansvar. Nils har en mycket stark erfarenhet och kunskap om branschen vilket kommer att ta oss till helt nya nivåer av tillväxt med lönsamhet inom Soil & Seed.”

Affärsområde Water

Affärsområdet som bildades under slutet av 2022 byter namn till Water & Outdoor för att bättre spegla verksamheten. Genom förvärvet av KSAB Golf Equipment AB (KSAB) i våras ingick dotterbolaget Sydsvensk Bevattning AB och ägandet av detta bolag flyttas nu från KSAB till Lyckegård Group AB. Anledningen till interna flytten är för att tydliggöra bolagets oberoende internt och externt samt för att stärka dess egna varumärke. Transaktionen sker till bokfört värde av aktierna i Sydsvensk Bevattning och påverkar inte koncernens finansiella ställning. Samtidigt byter KSAB namn till KSAB Utemiljö AB. Kent Stenberg är fortsatt affärsområdeschef för Water & Outdoor och rapporterar till Christian Bjärntoft.

För mer information, vänligen kontakta:

Christian Bjärntoft, VD, Lyckegård Group AB

Telefon: +46 (0)70 850 76 47

E-post: christian@lyckegard.com

Carnegie Investment Bank AB (publ)

Om Lyckegård Group AB

Lyckegård är ett holdingbolag som genom sina dotterbolag erbjuder en bred produktportfölj av lösningar för en hållbar växtodling och grönytor. Verksamheten består av affärsområdena, Soil & Seed som avser jordbearbetning, sådd och mekanisk ogräsbekämpning, samt Water & Outdoor som avser bevattningssystem och grönyteskötsel.

Det totala produktsortimentet täcker behovet under hela odlingsåret och kan användas av flera kundsegment som vill minska användningen av bekämpningsmedel, hushålla med vatten, optimera insatser och fatta mer effektiva och hållbara beslut. Hållbarhet är en nyckelfråga för dotterbolagens verksamheter och kunder och i linje med detta verkar Lyckegård med innovativa produkter och nya strategier för ett miljövänligare samhälle.