Nylansering: Svenska hantverksdestilleriet Lydén Distillery släpper Akvavit

Report this content

– Vi är stolta över att äntligen få presentera vårt senaste tillskott i familjen - Akvavit. Det är en otroligt spännande produkt med klassiska & unika smakkombinationer, säger Emil Lydén, Master Distiller och grundare.

Efter nästan sex månaders experimenterande buteljerades de första flaskorna, som från och med idag, den 23 maj finns tillgängliga via Systembolagets Beställningssortiment.

Lydén Distillery Akvavit är en modern tolkning av klassisk svensk akvavit med traditionella smaker från kummin, dillfrö & malört. Sin nyskapande ton får den från väl utvalda ekologiska växter & bär. Akvavit dricks oftast tillsammans med en godbit mat, i gott sällskap, med sång & skål – men passar även utmärkt i en cocktail.

Lydén Distillery Akvavit är den första produkten som destilleriet lanserar som inte är en gin och tar plats i deras ordinarie produktportfölj tillsammans med deras fyra prisbelönta olika sorters gin.

Lydén Distillery Akvavit
Alkoholprocent: 40%
Volym: 500ml
Säljstart: 23 maj 2022

Pris: 299:-
Artikelnummer: 37766
Länk till artikeln: https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/lyden-distillery-3776602/

Lydén Distillery Akvavit finns tillgänglig via beställningssortimentet och går att beställa fraktfritt till valfritt Systembolag eller ombud i hela landet.

Om producenten:

Lydén Distillery är ett litet hantverksdestilleri som ligger i Ljungby, Småland i Sverige. Destilleriet grundades 2019 av Roger & Emil Lydén, far & son med ett gemensamt intresse – svensk hantverksgin och en dröm att skapa en gin med smak av Småland.

Allt som produceras på Lydén Distillery görs helt för hand eller med enkla medel i små batcher med noggrant utvalda ekologiska råvaror. De fyller flaskorna, sätter på korkarna, etiketterna och när det är klart – signerar de varje flaska för hand. Hantverket gör varje batch och flaska unik.

Taggar: