Småländska hantverks-destilleriet Lydén Distillery lanserar en Old Tom Gin

Vi är stolta över att äntligen kunna presentera Lydén Distillery Experimental #2 - Old Tom Gin.
Idag, den 22 maj, klocka 10:00 släpps 630 flaskor via Systembolagets beställningssortiment.

Lydén Distillery Old Tom Gin har en välbalanserad och dominerande smak av enbär, kryddiga friska inslag av citrus och blommiga toner. Den tillsatta sötman gör att saker och ting får en intressant vändning - den lyfter fram smaker och får en längre finish.

Old Tom & Tonic
5cl Lydén Distillery Old Tom Gin
Neutral Tonic
Servera över is och garnera med citronskal.

Oavsett vilket recept du väljer använd massor av is och inte för mycket tonic. Fyll glaset med is och häll gin, fyll på med tonic - 10cl är lagom att börja med & garnera med citronskal.

Hur fick Old Tom Gin sitt namn? Liksom historier om många cocktails och sprit vet ingen det exakta svaret…

Vi går tillbaka till 1700-talets England då gin konsumerades i rikliga mängder. Den brittiska regeringen försökte flera gånger begränsa flödet av gin genom att ta ut höga avgifter och skatter för att man skulle få producera och sälja gin. För att undgå beskattningen började pubägare sälja gin från träskyltar formade som en svart katt – en så kallad Old Tom – från pubens yttervägg. Efter att ett mynt hade deponerats i kattens mun hällde bartendern från andra sidan ett mått gin genom ett rör vid kattens tass.

Destilleringen var vid den här tiden inte den bästa, och för att dölja den värsta finkelsmaken tillsattes socker. Man tillsatte ibland terpentin för att fejka smaken av enbär och svavelsyra för att ge den utspädda spriten en rivigare smak.

Men idag sötar vi inte gin för att dölja smaker eller serverar gin genom en svart skylt formad som en katt - utan för att lyfta fram enbär, blommiga toner och göra ginen ännu mjukare. Berättar Emil Lydén, master distiller & grundare på Lydén Distillery.

Lydén Distillery Experimental #2
Old Tom Gin

Lansering: 22 Maj, klockan 10:00.
Antal flaskor till Systembolaget: 630st
Artikelnummer: 56711
Länk till artikeln: https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/lyden-distillery-5671102/

Emil Lydén
Master Distiller & Founder
emil@lydendistillery.com

Om Lydén Distillery

Lydén Distillery – Smålands första gindestilleri. Grundades 2019 av Roger & Emil Lydén, far & son med en dröm om att skapa en gin med smak av Småländsk skog. Allt som produceras på Lydén Distillery görs helt för hand och med väl utvalda ekologiska råvaror. Flaskorna fylls, korkar, etiketter sätts på för hand och alla flaskor har sitt unika batch- & flasknummer. Hantverket gör varje batch och flaska unik. Utsedd till Världens Bästa London Dry Gin 2021 & Världens Bästa Fatlagrade Gin 2022 i World Gin Awards.

Detta är vår tolkning hur en Svensk Hantverksgin smakar.

Taggar: