Småländska Lydén Distillery Cask Gin utsågs till världens bästa fatlagrade gin i World Gin Awards 2022

I årets tävling World Gin Awards 2022 utsågs Lydén Distillery Cask Gin till världens bästa fatlagrade gin. Efter att destilleriets Cask Gin utnämndes till Sveriges bästa i kategorin blev den kvalificerad vidare till finalen i World Gin Awards-som är en av de mest respekterade och prestigefyllda tävlingarna i branschen som har flera års erfarenhet av att bedöma spritdrycker från hela världen. Domarna föll för smaken av ”en bra balans mellan enbär, citrus och peppriga- & blommiga toner.Välbalanserad smak från ek, som också bidrar med lite sötma – ett bra exempel på en fatlagrad gin.” och Lydén Distillery Cask Gin kunde där med titulera sig Worlds Best Matured Gin 2022.

– Det är en otroligt känsla att för andra året i rad få en Worlds Best-titel i World Gin Awards – förra året utsågs vår Dry Gin till världens bästa London Dry Gin och nu detta året vår Cask Gin som vi lagrar på småländska ekfat! – Berättar Emil Lydén med ett stort leende på läpparna.

Utöver att få titeln världens bästa lagrade gin 2022 kammar dessutom destilleriet hem guld med deras Dry Gin & Pink Gin – som dessutom utsågs till Country Winners kategorierna London Dry Gin & Flavoured Gin.

Världens första gin lagrad på småländsk ek? – Ja, du läste rätt! En gin som har inspirerats av småländska skogar. Under en tid har Lydén Distillery låtit ginet mogna i endast 5 stycken 30-litersfat, som är gjorda av ek från Småland. Resultatet – en otroligt len Sipping-gin, med en dominerande smak från enbär och en välbalanserad smak från ek, som bidrar med både färg och sötma.

Lydén Distillery Cask Gin
Nr:
 31517

Lydén Distillery Cask Gin finns i Systembolagets beställningssortiment och går att beställa fraktfritt till valfritt Systembolag eller ombud i hela landet.

Om producenten:

Lydén Distillery är ett litet hantverksdestilleri som ligger i Ljungby, Småland i Sverige. Destilleriet grundades 2019 av Roger & Emil Lydén, far & son med ett gemensamt intresse – svensk hantverksgin och en dröm att skapa en gin med smak av Småland.

Allt som produceras på Lydén Distillery görs helt för hand eller med enkla medel i små batcher med noggrant utvalda ekologiska råvaror. De fyller flaskorna, sätter på korkarna, etiketterna och när det är klart – signerar de varje flaska för hand. Hantverket gör varje batch och flaska unik.