Procon Digital AS, ett bolag i Lyvia Group, introducerar Sveriges första Digitala KyrkVärd

Report this content

25 September, 2024: Turinge kyrka lanserar digital innovation med hjälp av Procon Digital AS.

Turinge-Taxinge församling blir först i Sverige med att introducera en Digital KyrkVärd, ett modernt digitalt hjälpmedel som förbättrar servicen för kyrkans besökare. Den officiella invigningsceremonin äger rum onsdagen den 25 september kl. 14:00 vid Turinge kyrka i Nykvarn.

Den Digitala KyrkVärden fungerar som kyrkans nya digitala medarbetare och erbjuder besökare flera värdefulla tjänster via en interaktiv skärm. Besökare kan enkelt söka efter gravsatta, ta del av kyrkans historia, beställa gravvård, få information om lokala busstider och hålla sig uppdaterade om kommande aktiviteter i församlingen såsom dop, konfirmationer och vigslar.

Kyrkoherden Patrik Ingemansson ser fram emot den nya tekniken:
"Den Digitala KyrkVärden kommer att göra det mycket enklare för våra besökare att snabbt få den information de behöver, oavsett när de kommer till kyrkan. Den förbättrar tillgängligheten och gör att fler kan ta del av våra aktiviteter, även de som kanske har svårt att besöka oss under vanliga öppettider. Dessutom hjälper den oss att bevara och sprida kunskap om kyrkans historia och lokala traditioner på ett sätt som är både modernt och hållbart. Vi minskar också vår miljöpåverkan genom att digitalisera mycket av det informationsmaterial som tidigare trycktes."

Denna lösning, utvecklad av det norska företaget Procon Digital AS (ägt av svenska Lyvia Group) i samarbete med Vitec Samfundsystem, erbjuder ett innovativt sätt att förena tradition och teknik.

Idén till den Digitala KyrkVärden föddes när en av grundarna till Procon Digital själv hade svårt att hitta en familjegrav på en kyrkogård han besökt många gånger.

"Jag gick runt så länge att det till slut blev mörkt och jag fick använda mobilen som ficklampa för att kunna orientera mig. Det kändes pinsamt att inte hitta graven, men jag har förstått att många andra har haft samma problem," berättar Tor-Arne Lie Jensen, grundare av Procon Digital.

Den Digitala KyrkVärden installerades först vid Skedsmo kyrka utanför Oslo i februari förra året och blev snabbt en världsnyhet. Nu sprider sig denna innovativa lösning vidare till Sverige, med Turinge kyrka som den första i landet.

Om Procon Digital AS:

Procon Digital, grundat 1990, är en pionjär inom digitala självservicelösningar. Företaget levererar displaylösningar och informationskiosker till både offentlig och privat sektor i Norge och Sverige, och arbetar med många  olika branscher.

Läs mer om Procon Digital här: www.procondigital.no

Om Lyvia Group:

Lyvia är en europeisk partner som erbjuder affärskritisk programvara och tjänster. Vi utvecklar och levererar lösningar som driver viktiga funktioner i hela värdekedjan. Vi hjälper våra kunder att öka effektiviteten, driva lönsamhet och växa, samt förbli konkurrenskraftiga i en ständigt föränderlig digital värld.

Läs mer om Lyvia Group här: www.lyviagroup.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tor-Arne Lie Jensen, Tor-Arne.Jensen@procondigital.no

Snabbfakta

Citat

Patrik Ingemansson, Kyrkoherde i Taxinge-Turinge Församling
Jag gick runt så länge att det till slut blev mörkt och jag fick använda mobilen som ficklampa för att kunna orientera mig. Det kändes pinsamt att inte hitta graven, men jag har förstått att många andra har haft samma problem.
Tor-Arne Lie Jensen, grundare och VD, Procon Digital AS