Infracapital tar in 1 miljard brittiska pund till infrastrukturfond – investerar i Falbygdens Energi

Report this content

12 november 2014 – Med åtaganden på totalt 1 miljard brittiska pund, 11 miljarder kronor, stängde fonden Infracapital Partners II för nya investeringar i slutet av oktober. Falbygdens Energi är ett av tre bolag som infrastrukturfonden initialt väljer att investera i. Bolaget har en lång historia som Falköpings lokala leverantör av el, fjärrvärme och bredbandsnät.

Fonden förvaltas av Infracapital, som är M&G Investments infrastrukturdel. Inkluderat med löften om medinvesteringar uppgår det totala investeringsbara kapitalet till 1,3 miljarder pund. Fondens strategi är att investera i och aktivt förvalta viktiga infrastrukturtillgångar i Europa.

Kapitalanskaffningen till fonden överskred det ursprungliga målet. Fonden har attraherat kapital från pensionsfonder, kapitalförvaltare och försäkringsbolag från Europa, Nordamerika och Asien. Även finanskoncernen Prudential fortsätter sitt engagemang i infrastruktursektorn.

Vatten och svensk värme i portföljen
Infracapital har redan börjat bygga upp portföljen, hittills har 350 miljoner brittiska pund investerats. Investeringarna har gjorts i tre bolag: Affinity Water, Falbygdens Energi och Calvin Capital. Affinity Water är ett brittiskt vattenbolag, som med stöd av en reglerad prisstruktur ger bolaget en stark inflationskopplad avkastning. Svenska Falbygdens Energi är leverantör av fjärrvärme och el, vilket ger pålitliga, långsiktiga kassaflöden med en stark inflationskopplad komponent. Calvin Capital är en ledande brittisk leverantör av el- och gasmätare som erbjuder kontrakterade kassaflöden med låg risk.

– Vi är mycket nöjda över att ha stängt fonden för nya investeringar med bred marginal över målet, och jag vill tacka våra investerare, såväl gamla som nya, för att de ger sitt stöd till vårt team och vår investeringsstrategi. Investeringen i Falbygdens Energi ligger väl i linje med vår strategi att satsa på långsiktiga investeringar som erbjuder en stadig intäktsström, säger Robert Heaney, Institutional business development Nordic region.

– Fonden fick en stark start, och vi är nöjda med de företag vi redan förvärvat, inklusive vårt första svenska bolag. Vi är väldigt stolta över att kunna presentera Falbygdens Energi som ett av fondens första förvärv. Falbygdens Energi är ett välskött energibolag med starkt regionalt varumärke. Bolaget har dessutom starka finanser och en god miljöprofil.

– Vi anser att den europeiska infrastruktursektorn fortsätter att göra det möjligt för oss att skapa värde genom att hjälpa företagsledningarna att utveckla och förbättra sina verksamheter för kunder och andra intressenter, fortsätter Robert Heaney.

Infracapital är en ledande europeisk infrastrukturinvesterare med tre fonder och investeringar i över 30 företag inom sektorerna samhällsviktiga verksamheter, transporter, kommunikationer, förnyelsebar energi och social infrastruktur. Infracapital är en avdelning inom M&G Investment, den del av Prudential plc som förvaltar investeringar. Som långsiktig ägare av tillgångar siktar Infracapital på att skapa värde genom sin skicklighet i att förvärva och driva verksamheter.

För ytterligare information, kontakta:

Robert Heaney
Institutional business development Nordic region
Tel: +46 (0)8 50 25 65 2
E-post: robert.heaney@mandg.co.uk

Fakta:

Om Infracapital
Infracapital är en ledande europeisk infrastrukturinvesterare och förvaltas av M&G Investment Management, den del av Prudential plc som förvaltar brittiska och europeiska investeringar. Infracapital förvaltar en förmögenhet på över 2,1 miljarder kronor fördelad på tre fonder: Innisfree M&G PPP fund, Infracapital Partners LP och Infracapital Partners II. Infracapitals investeringsinriktning erbjuder långsiktigt värde genom förvärv och aktiv förvaltning av en diversifierad portfölj med europeiska infrastrukturtillgångar. Målsektorerna omfattar samhällsviktiga verksamheter, väsentliga transporter, förnyelsebar energi och infrastruktur för kommunikationsmedel.
www.infracapital.co.uk

Om Affinity Water
Affinity Water är ett vattenbolag som står under brittisk tillsyn och levererar vattentjänster till en befolkning på mer än 3,5 miljoner invånare i tre distinkta regioner i nordvästra London och sydöstra England. Företaget äger tillgångar ovan och under mark och sköter distributionen av vatten till sina kunder på integrerad grund. Verksamheten ger starkt inflationskopplad avkastning som understöds av en reglerad prisstruktur. Besök www.affinitywater.co.uk för ytterligare information.

Om Falbygdens Energi AB (FEAB)
FEAB är huvudsakligen verksamt i Falköping, en svensk kommun. Verksamheten består främst av produktion och distribution av fjärrvärme samt distribution av elektricitet i området. Kraftdistributionsnätet består av 522 km luftledningar och 1 690 km jordkablar. FEAB bedriver även bredbandsverksamhet i kommunen. Erbjudandet ger förutsägbara, långsiktiga kassaflöden med låg risk och en stark inflationskopplad komponent. Besök www.feab.nu för ytterligare information.

Om Calvin Capital
Calvin Capital är ensam ägare och leverantör av el- och gasmätare till energibolag i England. För närvarande äger Calvin Capital över 4 miljoner installerade el- och gasmätare. Verksamheten erbjuder kontrakterade kassaflöden med låg risk och tillväxtpotential genom att gas- och elmätarportföljen utökas med nya eller förlängda kontrakt. Besök www.calvincapital.com för ytterligare information.

Om M&G
M&G är en internationell kapitalförvaltare som investerat för individers och institutioners räkning i över 80 år. Den 30 juni 2014 förvaltade firman en förmögenhet på över 253 miljarder brittiska pund genom ett brett omfång av investeringsstrategier som täcker aktier, obligationer, fastigheter och blandade tillgångsslag. M&G har sitt huvudkontor i London och över 1 900 anställda i världen som arbetar på kontor i Europa och Asien. M&G är den del av Prudential plc som förvaltar investeringar i Europa.

Taggar: