M&G REAL ESTATE DIVERSIFIERAR SIN FASTIGHETSPORTFÖLJ I ASIEN MED FÖRVÄRV VÄRDA 1,3 MILJARDER KRONOR

Report this content

LONDON/SINGAPORE, 25 juni 2014 – M&G Real Estate har förvärvat två fastigheter i Japan och en i Australien. Syftet är att ytterligare diversifiera sin fastighetsportfölj i Asien och att bygga upp en långsiktig och varaktig avkastning. De tre fastigheterna har ett sammanlagt marknadsvärde på över 1,3 miljarder SEK (200 miljoner US-dollar).

Fondförvaltaren Erle Spratt har ansvar för M&G:s kärnstrategi för fastigheter i Asien. Investerare är institutioner i Nord- och Sydamerika, Asien, Storbritannien och andra delar av Europa. Hans strategi tolkar signaler uppifrån och ned på marknadsnivå för att förvärva utvalda investeringar enligt tillgångsspecifika kriterier. De tre fastigheterna – F Parc Tenjin i Fukuoka, Sakurabashi IM Building i Osaka och 628 Bourke Street i Melbourne – kompletterar den befintliga exponeringen i M&G:s fastighetsportfölj i Asien.

Fondförvaltare Erle Spratt säger: ”De här förvärven ökar värdet av vår fastighetsportfölj i Asien/Stilla havet, eftersom vi strävar efter att diversifiera risken och bygga vidare på de attraktiva investeringsresultat som den här strategin uppnått såväl på ett som tre års sikt. F Parc Tenjin är en extremt välplacerad bostadsfastighet som erbjuder stabil långsiktig avkastning och Sakurabashi IM Building är en tillväxtinvestering med ett kortare perspektiv, som vi förväntar oss kommer att kunna dra nytta av bättre fundamenta på kontorsmarknaden i Osaka”.

”Vi behåller oftast våra tillgångar på grundval av långsiktiga fundamenta, men vi har ändå flexibilitet nog att vara taktiska om vi ser en möjlighet att dra nytta av kortsiktiga marknadstrender. Vi bygger upp en portfölj i Japan som består av två tredjedelar avkastningsinriktade tillgångar och en tredjedel tillväxtinvesteringar för att leverera en attraktiv avkastning och kapitalökning i vår japanska portfölj. Vi ser en sund pipeline med möjligheter att investera i Japan, som passar in i den strategin.

Katsuhiro Ishikawa, som är vd för M&G Real Estate Japan, kommenterar de två japanska förvärven så här: ”Både F Parc Tenjin och Sakurabashi IM Building är fastigheter av hög kvalitet med god beläggning och sund affärshistoria. Men vi drar även nytta av skiftningen i den makroekonomiska miljön i Japan.”

”Osaka har, redan innan marknaden förväntade sig det, inträtt i en återhämtningsfas när det gäller hyror och transaktionsvolymer. Tack vare förvärvet av Sakurabashi IM Building har vi redan börjat återhämta oss i den här ekonomiskt viktiga japanska staden. Tillgången kommer att dra nytta av aktiv tillgångshantering för att optimera sin avkastning och sitt värde.”

”Fukuoka är en av få städer i Japan som haft en konstant befolkningstillväxt och är en av de stora vinnarna efter konsolideringen av affärsaktiviteter i Kyushuregionen i västra Japan. Efterfrågan på bostäder i staden förväntas fortsätta att öka, vilket passar vår långsiktiga investeringsstrategi perfekt.”

Angående förvärven i Melbourne tillägger Erle Spratt: ”Vi är glada över att få lägga ytterligare en kontorsfastighet i Australien till vår portfölj. 628 Bourke Street, som ligger i Melbournes centrala affärsdistrikt (CBD), är uthyrt till många stora multinationella företag på ASX-börsen och till statliga företag och enheter. Vi förvärvade fastigheten till ett pris som speglar en avkastningspremie på 100 punkter jämfört med andra premiumkontorsfastigheter inom samma område. Tack vare stark kreditkvalitet som stödjer inkomstströmmen tror vi att tillgången utgör ett mycket bra värde. Det är svårt att hitta motsvarande byggnadsarea till ett rimligt pris i Melbournes CBD. Vi tror att tillgången erbjuder möjlighet till konkurrenskraftiga hyror, i synnerhet för stora kunder, vilket vi förväntar oss kommer att leda till hög beläggning och attraktiva hyresintäkter från den här tillgången över tid.”

”Vi söker aktivt efter ytterligare möjligheter i Australien, Japan och Sydkorea”, avslutar Erle.

-Slut-

Information till redaktörer

Om F Parc Tenjin – Fukuoka, Japan
F Parc Tenjin är en 18 våningar hög fastighet i centrala Fukuoka, ett strategiskt nav i västra Japan. Den väldesignade fastigheten ligger endast tre minuters promenad från Tenjin, Fukuokas kommersiella centrum.

Om Sakurabashi IM Building – Osaka, Japan
Sakurabashi IM Building är en 16 våningar hög kontorsfastighet i centrala Osaka, med ett toppenläge ovanför tunnelbanestationen Kitashinchi. Fastigheten är perfekt för kontorshyresgäster och tjänsteföretag i området.

Om 628 Bourke Street – Melbourne, Australien
628 Bourke Street, som även kallas QBE House, är en kontorsfastighet som ligger strategiskt placerad mellan Melbournes centrala affärsdistrikt (CBD) och Docklands, ett område som just nu genomgår en ansiktslyftning, med direkt tillgång till järnvägsstationen Southern Cross, West Gate Freeway och City Link. Den nyligen renoverade fastigheten består av ett podium med sju våningar och ett torn med nio våningar. Det finns även en rekreationsanläggning på taket.

Om M&G Real Estate
M&G Real Estate är M&M:s fastighetsfondsförvaltare och en av de 25 största fastighetsförvaltningsföretagen i världen. Företaget förvaltar över 30 miljarder US-dollar* som är investerade i ett brett urval av fastigheter i Europa, Nordamerika och Asien (per den 31 mars 2014). M&G är investeringsförvaltaren inom Prudential Plc. Mer information finns på www.mandg.com/realestate

Om M&G Real Estate – Asien
M&G Real Estate har kontor i Singapore, Seoul och Tokyo och arbetar med fastigheter i regionen Asien/Stilla havet. M&G Real Estate i Singapore är ett dotterbolag till Londonbaserade M&G Real Estate. Per den 31 mars 2014 ansvarar Singapore-kontoret för tillgångar till ett värde av 2 miljarder US-dollar.

*Tillgångar under förvaltning samt likvida medel.

För mer information kontakta:
Natalie Carter (Singapore)
FTI Consulting
E-post: Natalie.Carter@fticonsulting.com

Cora Wan (Hong Kong)
FTI Consulting
E-post: Cora.Wan@fticonsulting.com

Jason Tse (Hong Kong)
M&G:s presskontor
E-post: Jason.tse@mandg.com

M&G Investments och M&G Real Estate är företagsnamn som tillhör M&G Investment Management Limited, och de används av andra företag inom Prudential Group. M&G Investment Management Limited är registrerat i England och Wales med numret 936683 och huvudkontoret ligger i Laurence Pountney Hill, London EC4R 0HH. M&G Investment Management Limited är auktoriserat och regleras av Financial Conduct Authority. M&G Real Estate Limited är registrerat i England och Wales med numret 3852763 och huvudkontoret ligger i Laurence Pountney Hill, London EC4R 0HH. M&G Real Estate Limited är en del av M&G Group. M&G Investment Management Limited och M&G Real Estate Limited är indirekta dotterbolag till Prudential plc i Storbritannien. Prudential plc och dess närstående bildar tillsammans en av världens största koncerner inom finansiella tjänster och är inte närstående till Prudential Financial, Inc, ett företag som har sin huvudsakliga verksamhet i USA.

Distribution av detta pressmeddelande är inte erbjudande eller uppmaning. Det har endast ett informationssyfte och ska inte uppfattas som investeringsrådgivning eller som en rekommendation avseende ett visst värdepapper, strategi eller investeringsprodukt.

De tjänster och produkter som erbjuds av M&G Investment Management Limited är endast tillgängliga för investerare som kan kategoriseras som professionella kunder enligt den handbok som utges av Financial Conduct Authority. De är inte tillgängliga för individuella investerare som inte bör förlita sig på detta meddelande.