M.O.B.A. genomför VD-byte och förstärker koncernledningen

M.O.B.A. Network AB (publ) har idag utsett Anders Ribbing som ny VD för bolaget, som en åtgärd i den tidigare kommunicerade strategiska översynen. Anders tillträder senast 24 juni 2024. Björn Mannerqvist, som framgångsrikt har lett företaget som medgrundare och VD, kommer fortsätta att bidra till M.O.B.A.’s framgångar i rollen som COO.

Anders Ribbing kommer närmast från en roll som CCO (Chief Commercial Officer) på Everysport Group AB (publ) och har en lång erfarenhet av att framgångsrikt leda verksamheter med bas i digitala produkter och tjänster. Anders har verkat i många centrala roller på större bolag som exempelvis TV4-Gruppen och även verkat som strategikonsult, VD och entreprenör med framgångsrika exits bakom sig. Anders är väl förtrogen med bolagets nuvarande affärsmodell och har en bred erfarenhet av att utvärdera och applicera nya affärsmodeller.

Björn Mannerqvist kommer i sin nya roll som COO att ha fokus på att optimera bolagets SEO- och AI-satsningar samt jobba med befintlig affär och nya tillväxtprojekt.

”Vi är glada över rekryteringen av Anders Ribbing som VD för M.O.B.A. Network. Vi ser fram emot att hans ledarskap, strategiska vision och förmåga att utforska nya tillväxtområden ska bidra till bolagets tillväxt och lönsamhet. Vi är också övertygade om att det fantastiska arbetet Björn gjort med bolaget, under hans sex år som VD, skapat en bra grund för att fortsätta utveckla bolaget. Vi är övertygade om att Björns unika kompetenser kommer att utveckla gruppen i rollen som COO”, säger Fredrik Burvall, styrelseordförande

”Jag är tacksam för förtroendet att axla rollen som VD i M.O.B.A. Jag ser stora möjligheter att fortsätta förbättra vår annonsaffär samt bredda verksamheten med nya intäktskällor. M.O.B.A. har en differentierad och välkänd produktportfölj med enormt mycket trafik som vi tillsammans kommer att vidareutveckla. Jag ser fram emot att jobba med Björn, M.O.B.A:s ledningsgrupp, styrelse och ägare för att utveckla bolaget framåt”, säger Anders Ribbing

”Jag ser fram emot att jobba nära Anders och få mer tid för att utveckla verksamheten i min nya roll. Vi har länge varit ett litet team och med ytterligare kraft och kompetens i bolaget ser jag fram emot att fortsätta utveckla bolaget i rollen som COO”, säger Björn Mannerqvist

Styrelsen ser fram emot att arbeta med Anders och Björn i deras nya roller och är övertygade om att deras ledarskap och kompletterande kompetensområden kommer att vara avgörande för bolagets fortsatta framgång.

Denna information är sådan som M.O.B.A Network AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-18 09:30 CET.

Stockholm 2024-03-18

Fredrik Burvall, Styrelseordförande
fredrik@burvall.se, +46 (0) 709 27 96 32

M.O.B.A Network AB förvärvar, utvecklar och driver gaming communities för den globala gaming-marknaden. Bolaget äger ett av världens största nätverk inom gaming communities, med 25 webbaserade globala varumärken, dotterbolaget Wargraphs som innehar en av världens största gaming-appar (Porofessor) samt YouTube-nätverket Union For Gamers (UFG) med över 1 000 content creators. Bolagets affärsområden består av annonsförsäljning på bolagets communities och appar samt videoförsäljning via YouTube-nätverket.