M.O.B.A. Network förvärvar LoLwiz – en ”in-game app” för League of Legends

M.O.B.A. har ingått avtal om att förvärva LoLwiz, en av de största in-game applikationerna för League of Legends. Förvärvet stärker M.O.B.A’s position och erbjudande för League of Legends-spelare och öppnar upp ett nytt affärsområde för in-game ads inom gruppen.

LoLwiz är en applikation som sömlöst integrerar sig med spelet League of Legends och ger spelaren tips i realtid under spelets gång. LoLwiz distribueras via den största plattformen för in-game applikationer, Overwolf. LoLwiz monetiseras via in-game ads i applikationen. Med över 2 miljoner nedladdningar hittills är LoLwiz en av de största applikationerna för League of Legends på Overwolf.

”Vi ser stora möjligheter att genom förvärvet av LoLwiz kliva in i ett nytt affärssegment, in-game, och även fortsätta vårt framgångsrika arbetssätt med att skapa synergier mellan våra varumärken. Våra starka varumärken inom League of Legends, MOBAFire och Counterstats, har cirka en halv miljard årliga visningar och genom dessa marknadsföringskanaler har vi en stor möjlighet att växa och utveckla LoLwiz”, säger Björn Mannerqvist, VD.

”Att kunna erbjuda vår publik en högkvalitativ applikation för en bättre spelupplevelse och att låta våra användare vara med i arbetet med vidareutveckling av LoLwiz känns väldigt inspirerande och produkten LoLwiz passar perfekt in i vår långsiktiga strategi”, kommenterar Björn Mannerqvist vidare.

Köpeskillingen uppgår till $900 000 och betalas kontant ur egen kassa. Förvärvsmultipeln beräknat på de senaste 12 månaderna uppgår till 3,3x.

Om Overwolf: Overwolf är en teknisk plattform för överlagringsappar i spel, som ger oberoende kreatörer möjlighet att bygga de appar de vill ha för spelen de älskar. Dessa appar kan ge spelaren relevant statistik i spelet, videoinspelningsfunktioner, guider med mera. LoLwiz är en av de mest framgångrika applikationerna för det populära spelet League of Legends.

Denna information är sådan som M.O.B.A Network AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-09-28 06:30 CET.

Stockholm 2022-09-28