M.O.B.A. Network slutför förvärvet av communityt MMORPG.com

M.O.B.A. Network AB har slutfört förvärvet av MMORPG.com, ett gaming community och publicist av innehåll som relaterar till online-spel i genren MMORPG (Massive Multiplayer Online Role-Playing Game). Förvärvet ger bland annat M.O.B.A. Network tillgång till en välkänd sajt med tillväxtpotential och möjlighet att sprida innehåll för alla sina communities i väletablerade sociala mediekanaler.

Förvärvet annonserades den 26 november 2020 och innebär att M.O.B.A. Network utökar sin täckning med flera hundratals speltitlar inom genren MMORPG som bland annat innefattar World of Warcraft och Final Fantasy-serien.

Förvärvet ger också M.O.B.A. Network tillgång till MMORPG.coms YouTube-kanal med 40 000 prenumeranter och 25 miljoner views per år. Twitterkanalen har 66 000 följare och på Twitch har MMORPG.com 13 000 följare.

”MMORPG.coms starka närvaro i sociala medier ger oss en bra möjlighet att öka exponeringen av alla våra communities”, säger Björn Mannerqvist, VD för M.O.B.A. Network. ”Det här är ett viktigt förvärv som ger oss möjlighet att både skapa fler communities och växa våra befintliga communities med attraktiva målgrupper som många bolag vill nå ut till.”

MMORPG.com grundades 2002 och är ett av de äldsta gaming communities i världen. MMORPG.com har nära fyra miljoner registrerade medlemmar och cirka en miljon besök per månad.

Intäkterna inom plattformen MMORPG.com genereras via annonser samt så kallade affiliate-samarbeten med en del speltillverkare inom MMO. Huvuddelen av intäktskällan kommer från direktsålda annonser vilket är i linje med M.O.B.A. Networks strategi att fortsätta växa genom nya intäktsströmmar.

Som tidigare kommunicerats beräknas MMORPG.com under 2020 generera en omsättning om cirka USD 500 000 med en EBIT-marginal om cirka 50%. Köpeskillingen uppgick till USD 1,25 miljoner kontant och bolaget konsolideras från och med den 1 december 2020.

Stockholm 2020-12-02