M.O.B.A. Network stöder nu YouTube Shorts-kreatörer - öppnar upp ny intäktskälla

M.O.B.A. Networks YouTube-nätverk, Union For Gamers (UFG), stöder  nu “Shorts”, ett nytt format för kreatörer som öppnar upp en ny intäktskälla.

YouTube erbjuder nu möjligheten för innehållskreatörer att dela på annonsintäkterna som genereras genom korta videor de lägger upp på plattformen, kallade YouTube Shorts. Korta videoformat, som vanligtvis är optimerade för mobila enheter och ofta under en minut långa, har ökat kraftigt de senaste åren, med TikTok som en stor framgångsfaktor.

Trots framgången med att nå stora målgrupper har en betydande utmaning för kortformats-kreatörer varit svårigheten att effektivt monetarisera på detta innehåll på en ”Creator Fund” snarare än direkt intäktsdelning.

YouTube ändrar nu detta med lanseringen av YouTube Shorts Revenue Sharing, där de utnyttjar sin stora erfarenhet av effektiv videoreklam och transparent intäktsdelning för att förbättra ekosystemet för kreatörer, och därmed göra YouTube Shorts till ett mer konkurrenskraftigt alternativ till TikTok.

M.O.B.A. Network ser stor potential i tillväxten av kreatörer av kortformat på plattformen, och vi tror att segmentet kommer gynnas av ökad konkurrens från YouTube. Genom vårt YouTube-nätverk UFG, arbetar vi för att stödja kreatörer inom detta område och dra nytta av denna spännande tillväxtmöjlighet i ett så snabbt växande innehållssegment.

Denna utveckling skapar tillväxtmöjligheter för vårt nätverk då vi tack vare vår långa erfarenhet, verktygslåda och personalens kompetens effektivt kan stödja kreatörer på YouTube. Det öppnar också en helt ny intäktskälla för vår UFG-verksamhet när vi hjälper Shorts-kreatörer att hantera sitt innehåll och generera Shorts-intäkter genom kanaler som idag samarbetar med vårt nätverk.

Vi förväntar oss också ett ökat intresse för kreatörer av kortformat att skapa mer tradionella långformatsvideor för att komplettera deras Shorts vilket vi ser kan öka våra intäkter på sikt.

UFG hjälper till att utveckla nya och redan anslutna kreatörers kanalstrategier och vi ser att vår attraktivitet som nätverk ökar bland kreatörer.

Stockholm 2023-03-31

Björn Mannerqvist, CEO

Certified Adviser - FNCA Sweden AB

M.O.B.A Network AB förvärvar, utvecklar och driver gaming communities för den globala gaming-marknaden. Bolaget äger ett av världens största nätverk inom gaming communities, med 20 webbaserade globala varumärken samt YouTube-nätverket Union For Gamers (UFG) med över 1 000 content creators. Bolagets affärsområden består av annonsförsäljning på bolagets communities och videoförsäljning via YouTube-nätverket.