Vinnare i Instyle Best Beauty Buys 2015: hudvårdsstjärnan M Picaut tog hem pris i Polen

Broccoliolja istället för silikoner och solhattsblomma som förbättrar rosacea. Det är några av ingredienserna i M Picauts hyllade ansiktslotion Detox Skin Moisturiser, som nyligen var en av segrarna när polska upplagan av InStyle listade sina skönhetsfavoriter.

- Det här är otroligt kul, inte minst på grund av att Polen är ett land som historiskt sett har, och har haft, många framstående kemister inom just kosmetik. De är oerhört starka inom hudvård och kräsna när det gäller produkter. Dessutom är Instyle ett internationellt känt magasin och det brukar vara de stora märkena som kammar hem segrar, därför är det här extra roligt, konstaterar en glädjestrålande Mette Picaut, kvinnan bakom den svenska hudvårdssuccén.

Hon tror att det är hennes långsiktiga vision när det gäller produktutveckling i kombination med att själv vara djupt involverad i hela processen med hudvårdsprodukterna som ligger bakom det vinnande konceptet.
- Jag har haft en kemiprofessor som min mentor sedan starten och har lärt mig mycket med tiden, är inne och skruvar i recepten själv och lägger hela min själ i dem. Tanken är att utveckla sådant som jag och mina kunder saknar. Att skapa nya produkter är det bästa jag vet. Samtidigt låter jag det ta tid, det måste få mogna fram, precis som ett gott vin.

Detox Skin Moisturiser beskriver Mette Picaut som både en ”snäll hjälpare” och ”en liten lyxig juvel i en guldask” för huden.

- Detox Skin Moisturiser har en oerhört imponerande lista av olika extrakt, franska oljor och biopatent från bland annat Schweiz som förbättrar rosacea, lugnar huden, reglerar talgproduktionen och balanserar och stärker hudens egen barriär. Det är en väldigt ambitiös produkt som känns lyxig utan att ha silikoner i sig. Vi upptäckte att broccoliolja var mycket bättre än silikoner, såväl för naturen som för huden. Ansiktskrämen vänder sig till allt från yngre kvinnor och män som vill förebygga hudproblem till en något äldre målgrupp med blandhy, vilket är väldigt vanligt i Sverige. Det är en lätt formula som tack vare broccolioljan även funkar perfekt som en primer under makeupen.

Det här är inte första gången M Picauts hudvårdsserie hamnar på prispallen, det svenska hudvårdsmärket som fokuserar på ekocertifierade ingredienser har vunnit ett flertal utmärkelser tidigare, bland annat ”bästa rengöring och ”bästa serum i lyxklassen” i magasinet TARA´s Beauty Awards 2010. Och inför det nya året väntar, såklart, massor med spännande nyheter.

- Jag försöker lyssna på vad konsumenten önskar sig och har flera projekt rullande samtidigt. Jag kan avslöja att vi är i slutfasen av en ny ansiktsprodukt som kommer till våren. Ett är säkert, det känns i magen att det kommer att bli flera nya succéer.

M Picaut Detox Skin Moisturiser var en av segrarna i Instyle Best Beauty Buys 2015 i Polen.

M Picaut pressrum

Mette Picaut, grundare och vd

Mail: info@mettepicaut.se, Tel: 070-974 18 73

M Picaut Swedish Skincare är en effektiv hudvårdsserie och en av Sveriges mest prisbelönta hudvårdsserier. Samtliga produkter förenar det bästa från olika världar. Ingredienser har en dokumenterad effekt av Anti Age som sedan kombineras med det renaste naturen kan erbjuda. Bakom den nytänkande hudvårdsserien M Picaut står Mette Picaut som i över 20 år arbetat som modell över hela världen. www.mettepicaut.se