M2 Asset Management AB avyttrar 40 miljoner aktier i Castellum AB

M2 Asset Management AB (”M2”) har ingått avtal om att avyttra 40 000 000 aktier i Castellum AB (”Castellum”), motsvarande ca 12,2 procent av kapitalet. Avyttringen kommer att ske till Akelius Residential Property AB för ett pris om 115 kronor per aktie, vilket motsvarar en premie om cirka 1,5 procent jämfört med stängningskursen om 113,25 kronor den 5 oktober 2022. Genom transaktionen erhåller M2 därmed en kontant köpeskilling om cirka 4,6 miljarder kronor.

Försäljningen görs med anledning av sjunkande börskurser på M2:s innehav vilket påverkat M2:s förmåga att fullgöra sina finansiella åtaganden. Eftersom försäljningen görs under en så kallad tyst period, före Castellum planerar att offentliggöra delårsrapport för det tredje kvartalet 2022, har M2 ansökt om undantag från handelsförbudet. Castellum har beslutat att tillåta att M2 genomför den planerade transaktionen.

Efter transaktionen uppgår M2:s ägande till motsvarande 6,1 procent av kapital och röster i Castellum.

”Vi är måna om att säkerställa vår långsiktiga kapacitet för att fullgöra våra finansiella åtaganden. Castellum är Nordens ledande noterade kommersiella fastighetsbolag, med goda framtidsutsikter att stärka den positionen, inte minst genom integrationen med Kungsleden. Den synen har inte ändrats och vi kvarstår som väsentlig ägare efter transaktionen”, säger Mia Arnhult, VD på M2.

Denna information är sådan som M2 Asset Management AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 oktober 2022 kl. 14:30 (CEST).