M2 lanserar maskin för mastering

Report this content

M2 lanserar maskin för mastering (Stockholm 2004-11-10) Svenska M2 Engineering AB utökar sitt produktsortiment med modellen SQM som är en maskin för mastering. M2 kan därmed erbjuda ytterligare ett led av tillverkningsprocessen för CD och DVD-skivor. M2 är en av världens ledande tillverkare av system för optisk datalagring. M2 nya maskin för mastering, SQM, lanseras officiellt idag på den stora branschmässan Replication Expo 2004 i Guangzhou i Kina som pågår mellan den 8 och den 10 november. Den första maskinen kommer att skeppas till kund under det första kvartalet nästa år. SQM kompletterar M2:s befintliga produktsortiment av produktionssystem för tillverkning av optisk lagringsmedia, modellerna SQ1, SQ2, SQ3, SQ1R och SQ200. Med M2:s nya masteringsystem SQM kan det svenska företaget nu erbjuda sina kunder lösningar inom en ny del av tillverkningsprocessen för optiska diskar. Mastering innebär att man tillverkar ett orginal som man sedan galvaniserar och använder för tillverkning av CD- och DVD-skivor. - M2 har sedan 1995 tillhört en av världens ledande leverantörer av system för optisk datalagring. Med SQM kontrollerar vi nu hela tillverkningsprocessen för CD- och DVD-skivor och kan leverera helhetslösningar för befintliga och framtida format av optisk lagringsmedia. Det är mycket viktigt att kunna erbjuda kunderna kompletta paket, säger Stefan Stockhaus, VD för M2 Engineering AB. - Masteringmarknaden har alldeles för länge dominerats av en enda leverantör och vi tror att många kunder har väntat på en alternativ producent, avslutar Stefan Stockhaus. För ytterligare information, vänligen kontakta: Fredrik Grivans, Försäljnings- och marknadschef, M2 Tel: 08 - 506 560 00 eller 0709 - 28 48 69 Epost: fredrik.grivans@m2e.se Stefan Stockhaus, VD, M2 Tel: 08 - 506 560 00 eller 0733 - 35 99 73 Epost: stefan.stockhaus@m2e.se Om M2: M2 Engineering AB är ett starkt växande svenskt teknikbolag med god lönsamhet. Omsättningen år 2003 uppgick till drygt 573 miljoner kronor, en ökning med 59 procent från året innan (361 miljoner kronor). Resultatet efter finansiella poster uppgick 2003 till cirka 51 miljoner kronor. M2 har en global försäljnings- och serviceorganisation med egna dotterbolag i Japan, Tyskland, USA, Singapore, Thailand och Taiwan, kompletterad med distributörer på ett flertal andra viktiga marknader. Koncernen har 135 anställda och huvudkontoret jämte resurser för forskning och utveckling finns i Spånga utanför Stockholm. M2 tillverkar system för optisk datalagring och utrustning för CD, CD-ROM, CD-R, DVD och DVD-R/DVD+R. M2:s produktsortiment inkluderar modellerna SQ1 för CD-tillverkning, SQ2 för CD- och samtliga DVD-format, SQ3 för både CD-R och DVD-R, SQ200 som är en högkapacitetslösning för tillverkning av DVD-skivor, samt SQM för mastering. M2 Engineering grundades 1995. Såväl SQ2 och SQ3 har M2:s CenterBondä-teknologi som möjliggör limning av skivan (en DVD-skiva består av två halvor) ända till skivans centrumhål, vilket ger DVD-skivorna en utmärkt hållbarhet utan kosmetiska defekter. M2:s egenutvecklade SpinCure®-teknologi ger skivorna ett helt uniformt limskikt, vilket minskar den mängd lim som krävs. Såväl SQ200, SQ2 och SQ3 har M2:s CenterBondä-teknologi som möjliggör limning av skivan (en DVD-skiva består av två halvor) ända till skivans centrumhål, vilket ger DVD-skivorna en utmärkt hållbarhet utan kosmetiska defekter. M2:s egenutvecklade SpinCure®-teknologi ger skivorna ett helt uniformt limskikt, vilket minskar den mängd lim som krävs. Se även www.m2.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/08/20041104BIT20520/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/08/20041104BIT20520/bild.html Bilder