M2 lanserar nya produktionssystem för inspelningsbara format

Report this content

M2 lanserar nya produktionssystem för inspelningsbara format (Stockholm, 2004-11-08) M2 Engineering AB lanserar en ny maskin med namnet SQ1R, för tillverkning av CDR-skivor. M2 har dessutom tagit fram en ny och förbättrad version av sin modell SQ3, för samtliga inspelningsbara format (både CDR och DVDR). M2 är en av världens ledande tillverkare av system för optisk datalagring SQ1R är ett helt nytt produktsystem som idag visas för första gången på den stora branschmässan Replication Expo 2004 i Guangzhou i Kina. SQ3 visas i en ny version med flera uppgraderingar för att kunna erbjuda marknaden en snabbare maskin för tillverkning av CDR och DVDR-skivor. SQ1R är en monolina för tillverkning av CDR-skivor som har utvecklats för cykeltider under fyra sekunder. Stor vikt har lagts vid enkelhet, pålitlighet och användarvänlighet. Den förbättrade modellen SQ3 för samtliga inspelningsbara format har ändrats i samtliga processmoment för att klara cykeltider vid DVDR-produktion under 3,5 sekunder. Förutom snabb och högkvalitativ CDR- och DVDR-tillverkning är maskinen mycket kostnadseffektiv. SQ1R och den nya versionen av SQ3 kompletterar M2:s befintliga produktsortiment, modellerna SQ1, SQ2, SQ3, SQ200 och SQM. De två nya modellerna stärker ytterligare M2:s ställning som en fullsortimentsleverantör av system för optisk datalagring. SQ1R, nya SQ3, SQ200 och SQM är samtliga utvecklade och lanserade under de senaste månaderna. - Vi har alltid satsat hårt på innovativ teknik, produktutveckling och design. Med de nya modellerna kontrollerar vi nu hela tillverkningsprocessen för CD- och DVD-skivor. Att kunna erbjuda kunderna helhetslösningar för befintliga och framtida format är av stor vikt, säger Stefan Stockhaus, VD, M2. För ytterligare information, vänligen kontakta: Fredrik Grivans, Försäljnings- och marknadschef, M2 Tel: 08-506 560 00 eller 0709-38 48 69 Epost: fredrik.grivans@m2e.se Stefan Stockhaus, VD, M2 Tel: 08 - 506 560 00 eller 0733 - 35 99 73 Epost: stefan.stockhaus@m2e.se Om M2: M2 Engineering AB är ett starkt växande svenskt teknikbolag med god lönsamhet. Omsättningen år 2003 uppgick till drygt 573 miljoner kronor, en ökning med 59 procent från året innan (361 miljoner kronor). Resultatet efter finansiella poster uppgick 2003 till cirka 51 miljoner kronor. M2 har en global försäljnings- och serviceorganisation med egna dotterbolag i Japan, USA, Singapore, Thailand, Taiwan och Tyskland, kompletterad med distributörer på ett flertal andra viktiga marknader. Koncernen har 135 anställda och huvudkontoret jämte resurser för forskning och utveckling finns i Spånga utanför Stockholm. M2 tillverkar system för optisk datalagring och utrustning för CD, CD-ROM, CDR, DVD och DVDR. M2:s produktsortiment inkluderar modellerna SQ1 för CD-tillverkning, SQ1R för CDR, SQ2 för CD- och samtliga DVD-format, SQ3 för både CDR och DVDR, SQ200 som är en högkapacitetslösning för tillverkning av DVD-skivor, samt SQM för mastering. M2 Engineering grundades 1995. Såväl SQ200, SQ2 och SQ3 har M2:s CenterBondä-teknologi som möjliggör limning av skivan (en DVD-skiva består av två halvor) ända till skivans centrumhål, vilket ger DVD-skivorna en utmärkt hållbarhet utan kosmetiska defekter. M2:s egenutvecklade SpinCure®-teknologi ger skivorna ett helt uniformt limskikt, vilket minskar den mängd lim som krävs. Se även www.m2.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/08/20041104BIT20780/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/08/20041104BIT20780/bild.html Bilder