M2 producerar HD DVD ”live” på internationell branschmässa

Report this content

(Spånga 050510) Svenska M2 Engineering AB kommer som ett av de första företagen i världen att producera det nya formatet för optiska diskar, HD DVD, på en av sina produktionslösningar. Premiären kommer att ske med M2:s högkapacitetsmaskin för tillverkning av DVD-skivor, modellen SQ200, på den stora branschmässan i Las Vegas den 10-12 maj. M2 är en av världens ledande tillverkare av system för optisk datalagring.

M2 har som ett av de första företagen i världen möjlighet att erbjuda en produktionslösning för HD DVD-skivor – ett nytt format för optiska diskar med hjälp av blålaserteknologi som har möjlighet att bli en ”nästa generation” av in- och uppspelning av högupplöst innehåll. M2 kommer att demonstrera denna produktionslösning på den stora internationella branschmässan MediaTech Expo i Las Vegas, USA, den 10-12 maj. Produktionen kommer att ske på M2:s modell SQ200 för DVD-tillverkning. SQ200 är M2:s högkapacitetsmaskin för kunder med stora tillverkningsordrar. Den har en cykeltid på mindre än två sekunder per skiva, vilket ger en kapacitet på över 36 000 skivor per dag. SQ200 har nyligen förbättrats med en egen formspruta, vilket gett modellen ännu kortare cykeltider och en lägre driftskostnad. För att producera HD DVD krävs endast smärre uppgraderingar av SQ200 jämfört med standardmaskinen SQ200 för DVD. Cykeltiden motsvarar den för standard-SQ200. SQ200 är fn det enda system i världen med möjlighet till att integrera individuellt kopieringsskydd (enligt specifikationen för HD DVD). Något som också möjliggjort M2:s HD DVD-lösning är bolagets egenutvecklade bondingteknologi CenterBond™ samt SpinCure™, som tillsammans ger skivorna ett extremt uniformt limskikt, vilket är nödvändigt för de nya formatet. HD DVD är “nästa generationen” av format för inspelning och uppspelning av högupplöst innehåll på optiska diskar. Formatet stöds av blålaserteknologi, nya databehandlingstekniker, och högeffektiv videokompressionsteknologi. En HD DVD-skiva har samma struktur som befintliga DVD-skivor: två skivor – vardera 0,6 millimeter tjocka – som limmas samman. - Genom att kunna producera HD DVD live så här tidigt, visar M2 än en gång att vi kan vara teknologiskt och innovativt världsledande. Det bådar gott såväl för företaget som för befintliga och nya kunder, säger Stefan Stockhaus, VD, M2. HD DVD konkurrerar med ett annat format – Blu-Ray – om att sätta standard för hur optiska diskar kommer att produceras i framtiden. M2 har blivit medlemmar i båda intressegrupperna för utveckling av de nya formaten, HD DVD Promotion Group och Blu-Ray Disc Association. M2 bedriver fortlöpande forskning inom båda dessa format. För ytterligare information, vänligen kontakta: Fredrik Grivans, Försäljnings- och marknadschef, M2 Tel: 08 - 506 560 00 eller 0709 - 28 48 69 Epost: fredrik.grivans@m2e.se Stefan Stockhaus, VD, M2 Tel: 08 - 506 560 00 eller 0733 - 35 99 73 Epost: stefan.stockhaus@m2e.se Se även www.m2.se