M2 utvecklar egen formsprutningsteknologi – ett viktigt steg mot att bli en global helhetsleverantör

Report this content

(Spånga 050506) Svenska M2 Engineering AB har tillsammans med japanska Toyo, som är en del av Hitachi-gruppen, utvecklat en egen formsprutningsteknologi som kommer att adderas till bolagets högkapacitetsmaskin för tillverkning av DVD-skivor, SQ200. Den nya teknologin befäster M2 som en global helhetsleverantör av system för tillverkning av CD- och DVD-skivor.

M2 har under de senaste åren kontinuerligt breddat sin produktportfölj och kompetens för utveckling och tillverkning av produktionslösningar för optiska diskar. Förra året lanserade M2 sin egna masteringmaskin, SQM (mastering innebär att man tillverkar ett orginal som man sedan galvaniserar och använder för tillverkning av CD- och DVD-skivor). I dagarna lanserar M2 sin egna formsprutningsteknologi vilket innebär att bolaget tar ännu ett stort steg mot att bli en komplett global leverantör av system för optisk datalagring. Den nya formsprutningsteknologin kommer att adderas till M2:s högkapacitetsmaskin för tillverkning av DVD-skivor, modellen SQ200. SQ200 har en cykeltid på mindre än två sekunder per skiva, vilket ger en kapacitet på över 36 000 skivor per dag. SQ200 är anpassad till framförallt större tillverkare som är i behov av en maskin med en hög produktionskapacitet. Den nya formsprutan har utvecklats i samarbete med M2:s långvariga partner, japanska Toyo. Den nya enheten är helt elektrisk och innehåller unik teknologi för utökat processfönster och kortare cykeltider. Driftskostnaden är extremt låg, med bl a en elbesparing på upp till 50% jämfört med andra liknande maskiner. Den nya SQ200 kommer officiellt att lanseras på den stora branschmässan Media-Tech Expo i Las Vegas den 10-12 maj. - Vi kan nu erbjuda våra kunder en helt integrerad produktionslösning. Fördelar för kunderna är den bekvämlighet, enkelhet och trygghet som kommer från att ha ett enda system, och en enda motpart med fullt ansvar för hela systemet, säger Stefan Stockhaus, VD, M2. - Genom att M2 nu kan erbjuda system för hela CD- och DVD-produktionsprocesserna får vi en bättre ställning för att kunna utveckla lösningar för nya och mer komplexa format i framtiden. Vi har blivit medlemmar i såväl HD DVD Promotion Group som Blu-Ray Disc Association. På Media-Tech Expo visas SQ200 för HD DVD-produktion, medan M2s forskning i Blu-ray formatet fortsätter och kommer att vara klart för marknaden under 2006. För ytterligare information, vänligen kontakta: Fredrik Grivans, Försäljnings- och marknadschef, M2 Tel: 08 - 506 560 00 eller 0709 - 28 48 69 Epost: fredrik.grivans@m2e.se Stefan Stockhaus, VD, M2 Tel: 08 - 506 560 00 eller 0733 - 35 99 73 Epost: stefan.stockhaus@m2e.se Se även www.m2.se