Bokslutskommuniké 1 Januari - 31Mars 2001

M2S Sverige AB BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 1 januari-31 mars 2001 Fortsatt stark försäljningsökning * Omsättningen ökade under 1 januari - 31 mars med 138 procent till 100,4 (42,1) Mkr. * Rörelseresultatet före goodwillavskrivningar uppgick till 14,6 (0,4) Mkr och till 4,5 (0,3) Mkr efter goodwillavskrivningar. * Resultatet per aktie uppgick till 0,19 (0,02) kronor. * Försäljningen på M2S utländska marknader ökade med 172 procent och uppgick till 77,8 (28,6) Mkr, motsvarande 83 (68) procent av koncernens totala försäljning. * Försäljningen i Sverige ökade för det andra kvartalet i följd och uppgick till 15,4 (13,3) Mkr. * Under kvartalet implementerades det tidigare aviserade åtgärdsprogrammet innefattande kostnads- och personalminskningar med syfte att öka lönsamheten i koncernen. * I mars genomfördes en nyemission som tillförde bolaget 13,2 Mkr före emissionskostnader. Första kvartalet 2001 Omsättningen under det första kvartalet ökade med 138 procent och uppgick till 100,4 (42,1) Mkr. I Sverige ökade försäljningen för det andra kvartalet i följd och uppgick till 15,4 (13,3) Mkr. Försäljningen på de utländska marknaderna ökade med 172 procent till 77,8 (28,6) Mkr, vilket motsvarade 83 (68) procent av koncernens totala försäljning. I den totala omsättningen ingick kursvinster om 7,2 (0,2) Mkr. Omsättning per kvartal 1998-2001, Mkr Q1 Q2 Q3 Q4 Rörelseresultatet före goodwillavskrivningar uppgick till 14,6 (0,4) Mkr och till 4,5 (0,3) Mkr efter goodwill- avskrivningar. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 3,6 (0,4) Mkr. Omsättning per kvartal samt rullande tolv månader, Mkr Verksamheten Efter en svagare inledning avslutades kvartalet starkt. Ett flertal av de utländska verksamheterna utvecklades fortsatt väl och särskilt i Frankrike, Spanien, Storbritannien och Tyskland var produktförsäljningen god. I Tyskland erhölls ett antal större order bland annat från Bankgesellschaft Berlin, Siemens och Volkswagen samt därtill en utvidgning av den tidigare erhållna ordern från Deutsche Post. I Spanien erhölls större order från bland annat den baskiska provinsregeringen, och i Storbritannien en uppgraderingsorder från UfI, University for Industry. M2S franska dotterbolag fick under perioden en viktigare Custom-order från Adecco. Den danska försäljningen fortsatte, efter den gångna höstens förändrade skatteregler för hem-pc, att utvecklas svagt och omställningen till en större andel Standard och Custom försäljning förväntas ge effekt först från sommaren. Försäljningen i Finland fortsatte att utvecklas svagt, och verksamheten började under periodens slut successivt att överföras till en lokal generalagent. Efter vikande försäljning under år 2000 kunde en försäljningsökning noteras i Sverige för andra kvartalet i rad. Omsättning Antal , Mkr anställ da Q1 Q1 01 00 2001 2000 03 03 Tyskland 55,7 1,1 23 19 (1) 9 Sverige (2) 22,6 13,5 82 81 Norge 2,3 4,8 13 14 Danmark 1,5 8,7 19 14 Spanien 6,9 4,7 25 25 Storbritann 6,5 8,9 11 5 ien Schweiz(1) 1,4 - 5 - Frankrike 2,9 - 13 1 Finland 0,4 0,4 5 6 Irland, 0,2 -- 15 produktions- bolag Totalt 100, 42,1 42 16 4 7 5 (1) Prokoda Tyskland och Schweiz konsoliderat från 1 juni 2000 (2) Inkluderar verksamhet för de koncerngemensamma funktionerna affärs- och produktutveckling samt produktion. Antalet personer i dessa funktioner uppgick per den sista mars 2001 till 35 (40) och antalet i den svenska verksamheten till 47 (41) Omsättningen uppgick till 22,6 (13,5) Mkr inklusive kursvinster om 7,2 (0,2) Mkr. Åtgärdsprogram Under kvartalet implementerades det tidigare aviserade åtgärdsprogrammet med syfte att öka lönsamheten i koncernen. Härvid har kostnaderna reducerats dels genom personalminskningar med drygt 50 personer samt genom samordningsvinster efter förvärvet av Prokoda. 1997 1998 1999 2000 Rörelsekostnader per kvartal, före goodwillavskrivningar och aktiveringar, Mkr Totalt bedöms åtgärdsprogrammet medföra kostnads- besparingar med ca 15-20 procent på årsbasis. Programmet förväntas ge full effekt från det andra kvartalet. Investeringar Koncernens investeringar i anläggningstillgångar, inklusive finansiella leasingåtaganden och goodwill, uppgick under perioden till 17,3 (1,1) Mkr. Av dessa utgör 12,9 (--) Mkr investeringar i produktutveckling och nya titlar, vilka aktiverats i enlighet med de nya redovisningsrekommenda tionerna. Likviditet och finansiell ställning Netto disponibla medel för koncernen inklusive checkräkningskredit om 34,7 Mkr, uppgick per 31 mars 2001 till 47,1 (78,7) Mkr. Soliditeten uppgick per 31 mars 2001 till 85 (74) procent. Bolagets ränte bärande skulder uppgick vid periodens utgång till 27,6 (27,1) Mkr. Koncernens kundfordringar uppgick till 112,3 (52,5) Mkr per den 31 mars 2001. Förändrade redovisningsprinciper från 2001 Som en anpassning till Redovisningsrådets rekommendation avseende aktivering av utvecklingskostnader för bland annat programvaror, har bolaget från och med räkenskapsåret 2001 aktiverat vissa utvecklingskostnader, vilka skrivs av över tre till fem år. Om de nya redovisningsprinciperna skulle tillämpas på jämförelse perioden Q1 2000, hade rörelseresultatet uppgått till 6,5 Mkr mot redovisade 0,3 Mkr. Nyemission I mars genomfördes en kontantemission om 330 000 aktier i serie B och som tillförde bolaget 13,2 Mkr före emissions kostnader. Här utöver har teckningsoptioner utnyttjats och en nyemission om 216 000 aktier i serie B har genomförts vilken tillförde bolaget 5,9 Mkr. Det totala antalet aktier i bolaget uppgick per 31 mars 2001 till 19 041 390 aktier varav 708 717 aktier i serie A och 18 332 673 aktier i serie B. Antalet utestående teckningsoptioner i serie B uppgick till 550 000. Kommande informationstillfällen Delårsrapport jan - juni 2001 17 juli 2001 Delårsrapport jan - sept 2001 oktober 2001 Delårsrapport jan - dec 2001 januari 2002 Stockholm den 19 april 2001 M2S Sverige AB (publ) org nr 556375-7011 Styrelsen Denna kommuniké har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor. För ytterligare information kontakta: VD Harald Nilsonnetel: 08-506 424 00, harald.nilsonne@m2s.com Definitioner nyckeltal Rörelsemar Rörelseresultat i procent av ginal nettoomsättning Vinstmargi Nettovinsten i procent av nal nettoomsättning Avkastning Resultat efter skatt dividerat på eget med genomsnittligt eget kapital kapital Avkastning Rörelseresultat plus på finansiella intäkter i procent sysselsatt av genomsnittligt sysselsatt kapital kapital. Sysselsatt Balansomslutning minskad med kapital icke räntebärande skulder. Genomsnittligt sysselsatt kapital har beräknats som ingående plus utgående sysselsatt kapital dividerat med två. Eget Eget kapital vid årets slut. kapital Genomsnittligt eget kapital har beräknats som genomsnitt av ingående plus utgående eget kapital. Vid nyemission har ett vägt genomsnitt använts. Soliditet Eget kapital i procent av balansomslutningen Investerin Nettoinvesteringar under gar perioden inklusive finansiella leasing åtaganden och goodwill Försäljnin Nettoomsättning under perioden g per dividerat med genomsnittligt anställd antal anställda. Antal Antalet aktier vid periodens aktier vid slut justerat för årets slut fondemissioner och split Resultat Resultat efter skatt dividerat per aktie med genomsnittligt antal aktier Resultat Resultat efter skatt dividerat per aktie med genomsnittligt antal aktier efter full med tillägg för effekten av utspädning full inlösen av utestående teckningsoptioner. Eget Eget kapital vid periodens slut kapital dividerat med antal aktier vid per aktie periodens slut M2S i korthet M2S affärsidé är att utveckla, producera och marknadsföra interaktiva program för e-learning. Programmen marknadsförs under varumärkena Wit och TutorWin och tillhandahålls på elva språk. Som Europas ledande aktör inom e-learning för IT-utbildning finns M2S etablerat med egna dotterbolag i Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Norge, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige och Tyskland. M2S är noterat på Stockholmsbörsens Attract 40 lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/19/20010419BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/19/20010419BIT00010/bit0002.pdf