DELÅRSRAPPORT 1 januari - 30 juni, 2001

DELÅRSRAPPORT 1 januari - 30 juni, 2001 Såvida annat ej anges avser angivna siffror perioden 1 januari - 30 juni, 2001. Siffror inom parentes avser motsvarande period föregående år. Ökad omsättning på svag marknad · Omsättningen ökade med 90 procent till 165,0 (86,7) Mkr. För jämförbara enheter 1) ökade omsättningen med ca 10 procent. · Rörelseresultatet före goodwillavskrivningar uppgick till -34,7 (-28,7) Mkr och till -54,1 (-30,3) Mkr efter goodwillavskrivningar. · Resultatet per aktie uppgick till -2,93 (-2,13) kronor. · Försäljningen på M2S utländska marknader ökade med 100 procent och uppgick till 131,0 (65,5) Mkr, motsvarande 86 (76) procent av koncernens totala försäljning. · Försäljningen i Sverige ökade marginellt och uppgick till 21,2 (20,6) Mkr. · Under tredje kvartalet genomförs ett nytt åtgärdsprogram innefattande ytterligare kostnads- och personalminskningar med syfte att skapa förutsättningar för lönsamhet i koncernen. · I juli upptogs ett lån om totalt 26 Mkr från SEB samt ett konsortium bestående av bland annat en krets av bolagets huvudägare. Andra kvartalet 2001 Omsättningen under det andra kvartalet ökade med 45 procent och uppgick till 64,6 (44,6) Mkr. I Sverige minskade försäljningen under det andra kvartalet och uppgick till 5,8 (7,8) Mkr. Försäljningen på de utländska marknaderna ökade med 45 procent till 53,2 (36,8) Mkr, vilket motsvarade 90 (83) procent av kon cernens totala försäljning. I den totala omsättningen ingick kurs vinster om 5,6 Mkr. Omsättning per kvartal 1998-2001, Mkr För andra kvartalet uppgick rörelseresultatet före goodwill avskrivningar till -49,3 (-29,2) Mkr och till -58,6 (-30,5) efter goodwillavskrivningar. Resultatet efter finansiella poster uppgick till -59,0 (-31,0) Mkr. Första halvåret 2001 Försäljningen Koncernens omsättning under det första halvåret uppgick till 165,0 (86,7) Mkr, motsvarande en ökning med 90 procent. För jämförbara enheter1 ökade omsättningen med ca 10 procent. Året inleddes med en relativt svag försäljning i samtliga marknader som dock återhämtades starkt i slutet av det första kvartalet. Den därefter förväntade fortsatt positiva försäljningsutvecklingen i det andra kvartalet uteblev. Samtidigt har inga större enskilda affärer erhållits, vilket främst förklaras av att kunderna avvaktar med större investeringsbeslut. Försäljningen på M2S utländska marknader under det första halvåret uppgick till 131,0 (65,5) Mkr, motsvarande en ökning med 100 procent. För jämförbara enheter1 ökade omsättningen med ca 10 procent. Försäljningen i Sverige ökade marginellt och uppgick till 21,2 (20,6) Mkr, vilket var svagare än förväntat. Efterfrågan har varit svag och avvaktande under det andra kvartalet, särskilt i den nordiska marknaden, samtidigt som marknaden generellt i Europa präglats av eterhållsamhet avseende investeringar i informationsteknologi och därtill relaterade tjänster. Omsättning per kvartal samt rullande tolv månader, Mkr Resultat Koncernens rörelseresultat före goodwillavskrivningar uppgick till - 34,7 (-28,7) Mkr och efter goodwillavskrivningar till -54,1 (-30,3) Mkr. Resultatet efter finansiella poster uppgick till - 55,3 (-30,6) Mkr. Resultatet per aktie uppgick till -2,93 (-2,13) kronor. Det negativa resultatet, som hänför sig enbart till det andra kvartalet, förklaras huvudsakligen av lägre försäljning än förväntat på samtliga marknader och uteblivna större enskilda affärer. Rörelseresultat före skatt per kvartal 1998-2001, Mkr Verksamheten Andelen s.k. Customprojekt har under första halvåret fortsatt öka inom koncernen, främst i Tyskland och Danmark. I Tyskland har framför allt efterfrågan varit stark på Customprojekt baserade på SAP och förberedelser sker nu i andra dotterbolag för att möta den förväntade efterfrågan på SAP-projekt i dessa länder. En viktig order erhölls även från tyska statliga Bfa, Bundesversiche rungsanstalt für Angestellte, avseende e-learning för Lotus Notes och SAP R3's applikation för Human Resources. Den tyska verksamheten har under andra kvartalet separerats i två legala enheter - en för e-learning och en för traditionell lärarledd utbildning. Arbete pågår beträffande den lärarledda verksamhetens framtida ägarförhållande och diskussioner förs med såväl potentiella köpare som strategiska allianspartner. I Sverige tecknades en order inom ramen för M2S samarbete med Pricewaterhouse Coopers avseende ett stort multinationellt företags globala SAP-implementation. I Danmark träffades ett avtal med Carlsberg avseende en e-Procurement lösning för implementation i sju länder. En viktig inbrytning inom det s.k. Soft Skills området gjordes även i Danmark genom ett avtal med Grundfos avseende ett utbildningsprogram för försäljning. Det tidigare rapporterade samarbetet med Adecco i Frankrike har avbrutits varför försäljningen i Frankrike enbart uppgår till 1,1 Mkr under det första halvåret. Samtidigt bedöms marknaden i Frankrike erbjuda goda försäljningsmöjligheter under andra halvåret. I Spanien erhölls i början av juli en strategiskt viktig order från utbildningsföretaget Wall Street Institute avseende Office utbildning. 1) Motsvarar antal heltidsanställda. 2) Prokoda Tyskland och Schweiz konsoliderat från 1 juni, 2001. 3) Inkluderar verksamhet för de koncerngemensamma funktionerna affärs- och produktutveckling samt produktion. Antalet personer i dessa funktioner uppgick per den sista juni 2001 till 29 (40) och antalet i den svenska verksamheten till 47 (40) personer. Omsättningen uppgick till 34,0 (21,2) Mkr inklusive kursvinster om 12,8 (0,6) Mkr. 4) Produktionsbolag. Åtgärdsprogram Under andra kvartalet genomfördes det tidigare aviserade åtgärdsprogrammet avseende kostnads- och personalminskningar. Dessa åtgärder har huvudsakligen genomförts enligt plan, dock med viss tidsförskjutning i Tyskland, och resulterat i en reduktion av koncernens kostnader med ca 15 procent och att antalet anställda har minskat med drygt 50 medarbetare. Genomförda åtgärder ger full effekt i det tredje kvartalet. Den svaga och avvaktande marknaden bedöms nu fortsätta under resten av året. Under det tredje kvartalet genomförs därför ytterligare kostnads- och personalminskningar med syfte att skapa förutsättningar för lönsamhet i koncernen. Dessa åtgärder ska reducera kostnaderna med ytterligare ca 20 procent. Kostnaderna för detta åtgärdsprogram uppskattas till ca 20-25 Mkr, vilket belastar resultatet i det tredje kvartalet. Åtgärdsprogrammet förväntas ge full effekt från det första kvartalet 2002. Framtidsutsikter Trots en allmänt svag marknad uppnådde M2S under det första halvåret en omsättningsökning med 90 procent och för jämförbara enheter 2) ca 10 procent. Marknaden förväntas vara fortsatt svag och avvaktande under resten av året. M2S bedömer dock att den egna tillväxten, under såväl första som andra halvåret, är högre än marknadens tillväxt i aktuella länder och marknadssegment. Den pågående förskjutningen mot Custom och mer avancerade lösningar förväntas fortsätta och förmågan att tillhandahålla tjänster inom projektledning, implementation, integration, teknik och pedagogik blir allt viktigare. Sammantaget skapar M2S relativa styrka och goda marknadsposition i Europa förutsättningar till framtida lönsamhet i kombination med högre tillväxt än marknadens i aktuella länder och marknadssegment. Det tidigare angivna målet att uppnå en omsättningsökning för helåret 2001 med ca 50 procent samt ett positivt rörelseresultat efter goodwillavskrivningar och före aktivering av vissa utvecklingskostnader kommer inte att nås. Investeringar Koncernens investeringar i anläggningstillgångar, exklusive förvärv av dotterbolag, uppgick under perioden till 37,4 (3,6) Mkr. Av dessa utgör 25,3 (-) Mkr investeringar i produktutveckling, vilka aktiverats i enlighet med de nya redovis ningsrekommendationerna. Första halvårets direkta investeringar, att jämföra med fjolårets 3,6 Mkr, uppgår till 4,8 Mkr. Resterande del hänför sig till valutakursförändringar samt omvärdering av leasingkontrakt. Likviditet och finansiell ställning Netto disponibla medel för koncernen inklusive checkräkningskredit om 34,7 Mkr, uppgick per 30 juni 2001 till 25,8 (238,9) Mkr. Soliditeten uppgick per 30 juni 2001 till 83 (84) procent. Bolagets räntebärande skulder uppgick vid periodens utgång till 45,5 (25,3) Mkr. Koncernens kundfordringar uppgick till 70,9 (74,8) Mkr per den 30 juni 2001. Upptagande av lån I juli upptogs ett lån om totalt 26 Mkr från SEB samt ett konsortium bestående av bland annat grundare och huvudägare. I samband med lånet har bolagets huvudägare, Harald Nilsonne, ställt ut sammanlagt 374 640 köpoptioner på sitt eget innehav av aktier serie B till konsortiets medlemmar. Efter lånet uppgår netto disponibla medel till 51,8 Mkr inklusive checkräkningskrediter om 34,7 Mkr, Bolagets räntebärande skulder, inklusive det nya lånet, uppgår till 71,5 Mkr, nettoskuldsättningsgraden till 6 procent och soliditeten till 80 procent. Goodwill För närvarande finns indikationer på nedskrivningsbehov av koncernens goodwill. Mot bakgrund av de strukturella förändringarna i den tyska verksamheten, som kommenterats ovan, saknas för närvarande tillräckliga underlag och verifierbara grunder för att göra en korrekt nedskrivning av goodwill. En omvärdering kommer att genomföras senast i samband med årsbokslutet. Moderbolaget Moderbolagets försäljning uppgick under till 49,4 (46,9) Mkr, varav 28,9 (26,6) Mkr avsåg försäljning till koncernbolag. Resultatet i moderbolaget uppgick till -20,1 (-11,8) Mkr före dispositioner och skatt. Förändrade redovisningsprinciper från 2001 Som en anpassning till Redovisningsrådets rekommendation avseende aktivering av utvecklingskostnader för bland annat programvaror, har bolaget från och med räkenskapsåret 2001 aktiverat vissa utvecklingskostnader, vilka skrivs av över tre till fem år. Aktiverade utvecklingskostnader avser investeringar i M2S e- learningplattform och produktionsverktyg samt utveckling av nya titlar (e-learningkurser) vilka utvecklas på 11 olika språk. I övrigt är bolagets redovisningsprinciper oförändrade i förhållande till senaste årsbokslut. M2S tio största aktieägare 30 juni 2001 Hamilton och Kleman innehar dessutom 16 procent vardera av aktierna i Särimner Förvaltnings AB. Varav Prokodas tidigare aktieägare innehar 2 303 418 aktier. Kommande informationstillfällen Delårsrapport jan - sept 2001 25 oktober 2001 Delårsrapport jan - dec 2001 januari 2002 Stockholm den 17 juli 2001 M2S Sverige AB (publ) org nr 556375-7011 Styrelsen Jag har översiktligt granskat denna halvårsrapport enligt den rekommendation som Föreningen Auktoriserade Revisorer FAR utfärdat. En översiktlig granskning är väsentligt begränsad jämfört med en revision. Det har inte framkommit något som tyder på att halvårsrapporten inte uppfyller kraven enligt börs- och års redovisningslagarna. Stockholm den 17 juli 2001. Björn Fernström Auktoriserad revisor Vid frågor på rapporten, kontakta: VD Stefan Gardefjord, tel: 08-506 424 00 stefan.gardefjord@m2s.com CFO Johan Linglöf, tel: 08-506 424 00 johan.linglof@m2s.com Koncernens resultaträkning, tkr Koncernens balansräkning, tkr Koncernens omsättning och resultat per kvartal, tkr Koncernens kassaflödesanalys, tkr Koncernens nyckeltal Definitioner av nyckeltal Rörelsemargin Rörelseresultat i al procent av nettoomsättning. Vinstmarginal Nettovinst i procent av nettoomsättning. Avkastning på Resultat efter eget kapital skatt dividerat med genomsnittligt eget kapital. Avkastning på Rörelseresultat sysselsatt plus finansiella kapital intäkter i procent av genomsnittligt sysselsatt kapital. Sysselsatt Balansomslutning kapital minskad med icke räntebärande skulder. Genomsnittligt sysselsatt kapital har beräknats som ingående plus utgående sysselsatt kapital dividerat med två. Eget kapital Eget kapital vid årets slut. Genomsnittligt eget kapital beräknats som genomsnitt av ingående plus utgående eget kapital. Vid nyemission har ett vägt genomsnitt använts. Soliditet Eget kapital i procent av balansomslutningen . Investeringar Nettoinvesteringar under perioden inklusive finansiella leasingåtaganden och goodwill. Försäljning Nettoomsättning per anställd under perioden dividerat med genomsnittligt antal anställda. Antal aktier Antalet aktier vid vid årets periodens slut slut justerat för fondemissioner och split. Resultat per Resultat efter aktie skatt dividerat med genomsnittligt antal aktier. Resultat per Resultat efter aktie efter skatt dividerat full med genomsnittligt utspädning antal aktier med tillägg för effekten av full inlösen av bestående teckningsoptioner. Eget kapital Eget kapital vid per aktie periodens slut dividerat med antal aktier vid periodens slut. Omsättningsökning för jämförbara enheter har framräknats så att omsättningen för Prokoda AG har medräknats proforma för perioden januari till maj 2000. Omsättningsökning för jämförbara enheter har framräknats så att omsättningen för Prokoda AG har medräknats proforma för perioden januari till maj 2000. M2S i korthet M2S affärsidé är att utveckla, producera och marknadsföra interaktiva program för e-learning. Programmen marknadsförs under varumärkena Wit och TutorWin och tillhandahålls på elva språk. Som Europas ledande aktör inom e-learning för IT-utbildning finns M2S etablerat med egna dotterbolag i Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Norge, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige och Tyskland. M2S är noterat på Stockholmsbörsens Attract 40 lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/07/17/20010717BIT00060/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/07/17/20010717BIT00060/bit0002.pdf