M2S delar upp verksamheten i Tyskland

Report this content

M2S delar upp verksamheten i Tyskland Sedan förvärvet av Prokoda AG i maj förra året har ett flertal steg tagits i syfte att integrera Prokoda med M2S tyska och internationella verksamhet. Integrationsprocessen går nu in i sin slutfas och som ett led i detta sker nu en uppdelning i Tyskland av den lärarledda verksamheten och e-learning verksamheten. De båda verksamheterna kommer att delas upp i två separata legala enheter för att få till stånd ett ökat fokus inom respektive verksamhets område. Den nya strukturen beräknas vara klar till halvårsskiftet 2001. Affärsmodellerna för dessa båda verksamheter skiljer sig åt och för att kunna utveckla dem på bästa möjliga sätt sker nu en renodling av respektive verksamhet. Den nya strukturen skapar möjligheter att i nästa steg utveckla den lärarledda verksamheten, antingen genom olika former av samarbeten, t ex en allians, ett joint-venture, eller alternativt genom en avyttring. M2S har påbörjat en utvärderingsprocess för att fastställa vilket alternativ som innebär de bästa möjligheterna för den lärarledda verksamheten. Det är bolagets målsättning att senast under det tredje kvartalet 2001 kommunicera hur den lärarledda verksamheten ska vidareutvecklas. Idag sysselsätter den lärarledda verksamheten cirka 110 personer och bedrivs i 11 städer över hela Tyskland. För ytterligare information kontakta gärna: Johan Linglöf, CFO M2S Sverige AB 08-506 424 00 johan.linglof@m2s.com Stefan Gardefjord, VD M2S Sverige AB 08-506 424 00 stefan.gardefjord@m2s.com M2S affärsidé är att utveckla, producera och marknadsföra interaktiva program för e-learning. Programmen marknadsförs under varumärkena Wit och TutorWin och tillhandahålls på elva språk. Som Europas ledande aktör inom e-learning för IT-utbildning finns M2S etablerat med egna dotterbolag i Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Norge, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige och Tyskland. M2S är från och med januari 2001 noterat på Stockholmsbörsens Attract 40 lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/04/20010504BIT00120/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/04/20010504BIT00120/bit0002.pdf