M2S genomför tidigare aviserat åtgärdsprogram

M2S genomför tidigare aviserat åtgärdsprogram M2S genomför nu planenligt det tidigare aviserade åtgärdsprogrammet innefattande kostnads- och personalminskningar med syfte att skapa förutsättningar för lönsamhet i koncernen. Sammantaget innebär beslutade åtgärder att koncernens kostnader minskas med 20% och att 90 - 100 medarbetare sägs upp. Programmet omfattar följande huvudåtgärder: · Koncernens kostnader (exklusive ILT i Tyskland 1) ) minskas med 20%. · Totalt 90-100 medarbetare i koncernen sägs upp. · Dotterbolaget i Storbritannien planeras avyttras till den lokala företagsledningen. · M2S Irland avvecklas helt och produktionen av standard e- learningtitlar flyttar till Sverige. Som tidigare meddelats beräknas kostnaderna för detta åtgärdsprogram uppgå till ca 25 Mkr som belastar resultatet i det tredje kvartalet. Huvuddelen av åtgärdsprogrammet får effekt fr o m det fjärde kvartalet i år. För ytterligare information kontakta gärna: Johan Linglöf, CFO M2S Sverige AB tel: 08-506 424 00 johan.linglof@m2s.com Stefan Gardefjord, VD M2S Sverige AB tel: 08-506 424 00 stefan.gardefjord@m2s.com · M2S affärsidé är att utveckla, producera och marknadsföra interaktiva program för e-learning. Programmen marknadsförs under varumärkena Wit och TutorWin och tillhandahålls på elva språk. Som Europas ledande aktör inom e-learning för IT-utbildning finns M2S etablerat med egna dotterbolag i Danmark, Frankrike, Irland, Norge, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige och Tyskland. M2S är noterat på Stockholmsbörsens Attract 40 lista. Verksamheten inom det tyska ILT (Instructor Led Training) är mitt i en försäljningsprocess och ingår inte i detta åtgärdsprogram. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/23/20010823BIT00400/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/23/20010823BIT00400/bit0002.pdf