Semcon väljer Maconomys affärssystem för 2 500 användare

Report this content

Maconomy Sverige har idag tecknat ett stort avtal med Semcon Group som beslutat implementera Maconomys ERP-lösning i sin svenska organisation. Lösningen omfattar en Maconomy Consulting Solution med ett antal tilläggsmoduler för 2 500 användare.

Semcon Group kommer att implementera Maconomys ERP-lösning i hela sin svenska organisation för att optimera sitt resursutnyttjande och rationalisera sina affärsprocesser. Semcon Groups nya Maconomy-lösning inkluderar standardmodulerna i Maconomy Consulting Solution, samt moduler för Human Resource Management och Elektronisk Fakturahantering. Därtill har Semcon Group köpt Maconomys Business Intelligence-lösning Maconomy AnalytiX och resursplaneringsverktyget People Planner.
People Planner ger Semcon Group full översikt över hur hela organisationens resurser utnyttjas och avancerade möjligheter att planera för hur de kan användas mer effektivt, för såväl stora som små projekt. Semcon Group tar Maconomy i drift den1 januari 2009.
”Den här lösningen kommer att hjälpa oss arbeta effektivare. Det gäller både vår interna organisation och våra affärsprocesser. Vi ser verkligen fram emot att börja implementera Maconomy” säger Thomas Andrén, Group Business Controller på Semcon Group.
Semcon är ett globalt teknikutvecklingsföretag som finns på 40 orter i tre kontinenter; Asien, Europa och Sydamerika. Koncernen arbetar med produktutveckling och teknikinformation inom tre affärsområden – Automotive R&D, Design & Development och Informatic. I koncernen ingår, förutom Semcon, även IVM Automotive och Caran. Koncernen har cirka 3 700 medarbetare och omsatte 3,3 miljarder kronor 2007. Semcons aktie är noterad på OMX Nordiska Börs Stockholm under symbolen SEMC.
Bäst för Semcons specifika krav
Semcon Group valde Maconomy bland många olika ERP-lösningar därför att Maconomys ERP-lösning visade sig vara den bland de granskade som bäst och effektivast kan anpassas till koncernens specifika behov. Maconomy kunde också demonstrera djup kunskap om arbetsflöden i kunskapsintensiva organisationer. Maconomys ERP-lösning motsvarar Semcon Groups krav på ekonomistyrning, Human Resource Management, projektledning, resursplanering och Business Intelligence.
”Vi glädjer oss väldigt mycket att bli leverantör och partner med Semcon”, säger Bo Johansson, VD för Maconomy Sverige. ”Semcon blir verkligen ett flaggskepp för oss. Att Semcon väljer Maconomy visar också att vår stora satsning på att utveckla processtöd för resurs- och projektstyrning ligger i linje med de krav som kunskapsintensiva företag ställer idag på en ERP-leverantör”.
”Affären med Semcon Group visar att vi positionerat oss starkt i segmentet kunskapsintensiva företag. Vi hjälper våra kunder i dessa branscher att optimera sina arbetsflöden och att fortsätta växa internationellt. Semcon Group är välkänd i den svenska konsultbranschen för sin kvalitet och väljer nu det ERP-system som bäst motsvarar företagets specifika behov”, säger Hugo Dorph, CEO för Maconomy.

Ytterligare information:
Bo Johansson, VD Maconomy Sverige

Hugo Dorph, CEO Maconomy

pr@maconomy.com

Var vänlig att notera att detta inte påverkar Maconomys finansiella prognos för 2008.

Om Maconomy (http://www.maconomy.se/)
Maconomy är en global leverantör av branschorienterade affärssystem för kunskapsintensiva organisationer. Maconomy levererar lösningar och tjänster till mer än 100 000 användare hos 600 kunder i 50 länder genom kontor i Europa och USA, samt ett internationellt partnernätverk.