Toalettvanor är mer tabu än sexsnack – men nu måste kvinnor våga prata bajs!

10-20 procent av svenska kvinnor plågas av kronisk förstoppning. Många lider i det tysta och pratar inte med andra än någon närstående, visar en undersökning från Mag- och tarmförbundet.

– Det är skrämmande att vi i Sverige år 2014 fortfarande inte kan erkänna att: ja, även kvinnor bajsar och de behöver vara i fred på toaletten! säger Wictoria Hånell, chef på Mag- och tarmförbundet som arrangerar Mag-tarmdagen runt om i landet den 17 oktober.

– Män är generellt bättre på att ta sig tid för toalettbesök. De tar med sig en tidning eller mobilen, låser dörren och låter naturen ta den tid som i detta fall magen behöver. Kvinnor däremot stressar, barn knackar på och varför inte svabba av runt toaletten när du ändå sitter där? säger Wictoria Hånell.
Kronisk förstoppning är en av de absolut vanligaste orsakerna vid mag-tarmproblem. Undersökningen visar att 13 procent av kvinnor har problemet, (män 7 procent). Tidigare undersökningar pekar på upp mot 20 procent av kvinnor.

Problemen har stor negativ inverkan på livskvaliteten. Fler än 60 procent begränsas eller påverkas negativt i vardagen. De mest besvärliga situationerna är: problem med hur och vad man kan äta, fritidsaktiviteter, jobbet/skolan, sömnen och sexlivet. Trots detta går majoriteten (80 procent) obehandlade i flera år och söker inte hjälp för allvarliga och besvärande problem.

– Kronisk förstoppning är en ”hemmasjukdom”, vi vill med vår informationskampanj få framförallt kvinnor att prata om problemet och våga söka upp vården, säger Wictoria Hånell.

Detta är kronisk förstoppning:

• Magen känns uppblåst, avföringen är hård och klumpig, smärtor i magen och det krävs krystningar under toalettbesöken.
  • Tarmen töms färre än tre gånger i vecka.
  • Om symtomen håller i sig och pågår regelbundet i minst sex månader, räknas det som kronisk förstoppning.

Hela undersökningen finns på: www.magotarm.se

Frågor:
Wictoria Hånell, chef på Mag- och tarmförbundet: 070-776 49 42.
Pressansvariga: Annika Eliasson 0702–35 43 35/Lena Bergling 070 – 2345 158.

Mag- och tarmförbundet är en ideell organisation för människor med sjukdomar eller andra funktionsstörningar i matsmältningskanalen. 1,5 miljon svenskar har en mag- och tarmsjukdom.