• Mag+/

Magplus’s integrering av prenumerationssystem samt stöd för Apples Newsstand ger fler möjligheter för kunder

LONDON, STOCKHOLM, NEW YORK - 16 september, 2001

Magplus lanserar inom kort två efterfrågade funktioner: ett API för integrering av prenumerationssystem samt stöd för Apples kommande Newsstand (tidningskiosk).

Magplus är en digital publiceringsplattform för snabb och kreativ produktion av digitala magasin, böcker, kataloger, kundtidningar med mera, för läs- och surfplattor. Sedan lanseringen, i april i år, har Magplus tagit närmare 50 magasin och andra publikationer vidare till iPad, däribland British Journal of Photography, IKEA-katalogen, Mac World, Sköna Hem, Popular Science med flera.

Staffan Ekholm, CEO för Magplus, säger om de två nya funktionerna: "dessa nya funktioner är en fantastisk nyhet för våra förlagskunder men också för deras läsare. Det visar också att utvecklingen av publicering på surfplattor fortsätter att växa i snabb takt”.

Staffan Ekholm fortsätter: ”Magplus’s lösning för integration med befintliga prenumerationssystem gör att våra förlagskunder får maximal kontroll över hur de marknadsför och säljer sina magasin via läsplattor. Det medger även ett bra sätt för dem att hantera sina kundrelationer på olika plattformar.

"Med vår support för Newsstand, eller tidningskiosk som det heter på svenska, så hjälper det förläggaren att göra sina titlar lätta att hitta inom Apple’s ekosystem. För läsarna innebär det en bra överblick och ett bra sätt att hantera sina mest omtyckta tidskrifter.

Mag+ API för integrering av prenumerationssystem:

Med Magplus’s API för integrering av prenumerationssystem kan förläggare integrera sina magasin, producerade på Magplus’ plattform, med sina egna existerande prenumerationssystem och få god kontroll över vilka upplagor användaren har tillgång till.

En förläggare kan i och med detta sälja sina digitala prenumerationer via sina egna hemsidor dvs. utanför iTunes App Store och därmed behålla 100 % av vinsten. Förläggaren kommer ha möjligheten att sälja både tryckta och digitala nummer av tidningar via sin hemsida och ge prenumeranterna för tryckta tidningar möjligheten att också få fri tillgång till den digitala versionen. De kan också erbjuda special-erbjudanden; t.ex. att skicka ett email till en viss lista med kupongkoder som ger dem tillgång till fria utgåvor.

iOS5 Newsstand (tidningskiosk)

Magplus’s stöd för Newsstand, blir först tillgängligt på iPad när Apples iOS5 uppgraderingen utförs vilket är planerat att ske i höst. Newsstand fungerar som en tidningskiosk där en läsare kan samla sina prenumerationer och köpa nya.

Newsstand-optimerade applikationer erbjuder för läsaren några smarta förenklingar i jämförelse med vanliga appar. Bland annat kan läsaren se de senaste tidningsomslagen och nya tidningsupplagor kommer att laddas ner automatiskt till deras iPad.

Läs mer om Apple Newsstand här:

Klicka här för att gratis ladda ner Magplus publiceringsplattform http://www.magplus.com

För ytterligare information, kontakta:

Staffan Ekholm, CEO, staffan.ekholm@magplus.com, 070-540 0665

Pressansvarig - Linda Wakeham, linda.wakeham@magplus.com, 0730-283030

Om Magplus/Moving Media :

Magplus är en digital publiceringsplattform för snabb och kreativ produktion av digitala publikationer för läs- och surfplattor. Med sitt effektiva produktionsflöde, kraftfulla back-end och funktionsrika applikationsramverk är Mag idealiskt för alla - från magasin, böcker och kataloger till marknadsförare och byråer - som vill skapa vackert och fängslande innehåll för alla de miljontals användare av läs- och surfplattor. Magplus utvecklades av Bonniers globala R&D-team på uppdrag av Bonnier Magazines men drivs idag som ett eget bolag.  För mer information: www.magplus.com