MAG Interactive (publ) förvärvar den svenska spelutvecklaren Apprope

Bolaget expanderar inom ordpusselkategorin genom att förvärva den svenska spelstudion Apprope.

Stockholm, Sverige - 21 december 2020 - MAG Interactive meddelar idag att bolaget förvärvar den svenska spelstudion Apprope genom en kontant köpeskilling om 50 MSEK på tillträdesdagen med en tilläggsköpeskilling om maximalt 50 MSEK baserad på vinsten de kommande tre åren. Köpet finansieras genom egna likvida medel samt bankfinansiering. Tillträde planeras att äga rum 4 januari 2021.

Apprope är en svensk mobilspelsutvecklare som startades 2012. Bolaget utvecklar spel riktade till en så kallad casualpublik, med fokus på spel inom ordkategorin. 55 miljoner spelare har spelat Appropes spel och flertalet av deras produkter har placerat sig högt på topplistorna i USA. Bolaget är mest känt för ordspelet Word Bubbles som under de senaste sex åren genererat runt tio miljoner nedladdningar, omsatt cirka 100 MSEK och nått topplaceringar på både App Store och Google Play över de mest nedladdade ordspelen i USA.

Under hösten 2020 lanserades ordpusselspelet Word Mansion på iOS och Android, och spelet har växt snabbt i både nedladdningar och omsättning. Word Mansions pusselmekanik inramas av en interaktiv berättelse som kretsar kring renovering och dekoration. Denna typ av så kallade metaspel har ökat i popularitet inom casualgenren de senaste åren. Förvärvet av Apprope skapar en möjlighet för MAG att snabbare öka tillväxten inom denna kategori av spel.

“Vi är imponerade av Appropes kombination av snabb utveckling och hög kvalitet, tillsammans med ett tydligt fokus på lönsamhet. De har strukturerat sin produktutveckling på ett sånt sätt att vi ser goda möjligheter att bygga fler produkter på samma spelmotor som Word Mansion. Grundarna Daniel Lodin och Markus Wedenborn är båda entreprenöriella personer som passar perfekt hos MAG. De har ett starkt eget driv kombinerat med en djup förståelse av både underhållningsvärde och den kommersiella delen av mobilspel. Vi ser tydliga synergier framöver där MAG kan bidra med erfarenhet och teknik inom exempelvis spelanalys och user acquisition. Vi har även en företagskultur som underlättar för dem att göra vad de är bäst på: att bygga kvalitativa spel i ett högt tempo. Vi ser fram emot att välkomna Daniel och Markus till MAG-familjen i januari,” säger Daniel Hasselberg, VD på MAG Interactive.

Utöver Word Mansion har Apprope en portfölj med ord- och triviaspel som genererat ett överskott på mer än tio miljoner kronor per år de senaste åren. Bolaget har varit lönsamt sedan start och omsatte sitt senaste finansiella år, som avslutades i augusti 2020, 17,5 MSEK med en vinst på 11,4 MSEK.

“Lönsamhetsaspekten har varit viktig i utformandet av affären. Hela den rörliga delen av köpeskillingen är baserad på att säljarna får en andel av framtida vinster. MAG och grundarna av Apprope får därmed gemensamma incitament att maximera lönsamheten från Apprope över de närmaste tre åren,” fortsätter Daniel Hasselberg.

Grundarna av Apprope, Daniel Lodin och Markus Wedenborn, är bolagets enda anställda och de kommer från tillträdet att arbeta från MAGs huvudkontor i Stockholm.

Vi har alltid varit stora fans av MAG. De har gång på gång bevisat sin fingertoppskänsla för underhållande spel, med många såväl klassiska som nya spännande titlar i sin framgångsrika portfölj. Därför ser vi Daniels och MAGs förtroende som ett kvitto på Appropes styrka och potential - och det gör oss otroligt stolta och inspirerade att ansluta oss till samma kreativa familj. Det ska bli spännande att rivstarta nästa år med att ta del av de möjligheter till att växa som vi får genom ett tätt samarbete - och skapa magi tillsammans,” säger Markus Wedenborn, VD på Apprope.

Apprope fortsätter som fristående bolag inom MAG-koncernen, men med tillgång till de tjänster MAG kan erbjuda för att skapa maximal tillväxt och lönsamhet.

Denna information är sådan information som MAG Interactive AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 december 2020 klockan 08:00.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Hasselberg / VD / +46 (0)8 644 35 40 / daniel@maginteractive.se
Magnus Wiklander / CFO / +46 (0)8 644 35 40 / magnus.wiklander@maginteractive.se

Om MAG Interactive
MAG Interactive är en ledande mobilspelsutvecklare som fokuserar på sociala casualspel. Med passionerade, kreativa team och en datadriven affärsmodell, levererar MAG spelupplevelser i världsklass till miljontals spelare världen över. MAG är experter på ordspel och trivia, och har skapat en katalog av spel som Ruzzle, Word Domination, WordBrain och Quizkampen som har laddats ned över 250 miljoner gånger. MAG har kontor i Stockholm och Brighton och noterades 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market med tickern MAGI. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB. Email: info@fnca.se. Telefon: +46 (0)8-528 00 399. För mer information besök www.maginteractive.com

Taggar: