77% anser att GPS:er motverkar klimatförändringen

Report this content

En GPS i bilen eller båten reducerar koldioxidutsläpp enligt svenskarna, visar en ny undersökning utförd av Magellan. Att GPS:en är klimatvänlig är ett nyckelskäl för många att skaffa en GPS-mottagare till bilen.
• I en ny undersökning svarar 75 % av de tillfrågade att de tycker det är viktigt eller mycket viktigt att minimera utsläppen av koldioxid när de kör bil.
• 77 % tror att en GPS skulle hjälpa dem med det –89 % vill ha en GPS, om den rekommenderar färdvägar som bidrar till minskade utsläpp.

Enligt undersökningen, som utförts av GPS-leverantören Magellan och omfattar 1081 svarspersoner i Sverige, betraktas en GPS-mottagare främst som ett effektivt hjälpmedel att finna den snabbaste och smartaste vägen till målet. För en tredjedel av de svarande är detta det främsta skälet att köpa en GPS.

Lika viktigt att spara koldioxidutsläpp som att spara bensin
75,4 % menar att det är viktigt eller mycket viktigt att spara bensin – lika många, 74,4 % anser att det är viktigt eller mycket viktigt att reducera koldioxidutsläppen när de kör bil. Effektivitet och miljöhänsyn går hand i hand.

Om en GPS-navigator kunde erbjuda mer miljövänliga rutter, som ger så små koldioxidutsläpp som möjligt, skulle nästan 90 % vilja ha en sådan.

- En femtedel av svarspersonerna menar att man får en kortare färdsträcka med GPS eftersom man kan planera färdvägen bättre, säger Björn Ågårdh på gps@work ab, Magellans distributör. Jag kan bekräfta att man med GPS ofta får en snabbare och kortare färd om man inte kört sträckan tidigare. Därmed sparar man också bensin och minskar koldioxidutsläpp.

Många svenskar tror också att de skulle vara mer miljövänliga om de hade en multifunktions-GPS, alltså med såväl bilkartor och sjökort som topografiska kartor för fotvandringar – mer än en tredjedel tror eller är säkra på det medan nästan hälften menar att det är möjligt. En sådan crossover-GPS, som Magellan nyligen lanserade i Sverige, är också den typ av navigator svarspersonerna helst vill ha – 54 % vill ha crossoverfunktionen medan 39 % väljer en just för bilen, 2 % för endast båten och 5 % för enbart friluftsliv.

- Jag tycker det är väldigt intressant att svenskar är så engagerade i att minska koldioxidutsläpp och därmed vara mer klimatförändringsvänliga, som de anser blir resultatet av att spara bensin, säger Björn Ågårdh. Det är få länder i övriga Europa där invånarna är så miljöfokuserade som här. Dessutom är andelen svenskar som äger en båt mycket stor och här finns en djupt rotad tradition av friluftsliv och av att vara nära naturen. Därför är vi väldigt glada över att kunna lansera världens första GPS som kombinerar vägkartor för bilar, sjökort för båtar och topografiska kartor för vandringar i naturen.

- Jessica Ulfsdotter, gps@work ab, Tel. +4631- 748 69 51, jessica@gpsatwork.se
För att få hela undersökningen eller ställa frågor om den, kontakta:
- Anna Almberg, Edelman Sverige, tel 0709-816782, e-mail: anna.almberg@edelman.com
Eller besök: www.magellanGPS.com

Om Magellan
Magellan är en ledande leverantör av navigationsutrustning, på konsument-, undersöknings-,GIS- och OEM-marknaderna. I sin egenskap av innovatör inom branschen levererar Magellan den prisbelönade RoadMate-serien med portabla navigationssystem för bilar, Magellan eXplorist-mottagarna för handburen navigation utomhus, navigationssystemet för bilar Hertz NeverLost samt ProMark, marknadens mest sålda GPS-baserade undersökningsverktyg som använder enfrekvens. Företaget är erkänt världen över genom varumärket Magellan och har nått en dramatisk tillväxt av intäkterna i och med att GPS-tekniken börjat användas på många olika marknader, med applikationer både för konsumenter och för kommersiell användning. Företaget är privatägt och har sitt huvudkontor i Santa Clara, Kalifornien och med europeiskt huvudkontor i Carquefou, Frankrike.