Delårsrapport 1 jan-30 jun

Report this content

Bäste aktieägare, Årets första kvartal kännetecknades av låga försäljningsvolymer under framförallt januari och februari. Försäljning förbättrades därefter men den har inte nått upp till förväntad volym under första halvåret som helhet. Sammantaget gör detta att vi inte når det förväntade resultatet för perioden. Ekonomisk information fösta halvåret 2002 I bifogad resultat- och balansräkning beskrivs det ekonomiska utfallet för det första halvåret, 2002. Resultatet för de första sex månaderna var -2,5 Mkr och omsättningen uppgick till 7,8 Mkr. Nedan en kort sammanställning över nyckeltalen för det första halvåret, 2002. - Intäkter för perioden (jan - juni) uppgick till 7,8 Mkr (33,1) - Resultatet för perioden (jan - juni) uppgick till -2,5 Mkr (3,5) - Netto resultat per aktie (jan - juni) uppgick till -0,25 kr Med anledning av resultatet per den 30 juni 2002 har styrelsen prövat frågan om det är nödvändigt att upprätta en särskild balansräkning, s k kontrollbalansräkning. Bolagets egna bokförda kapital per den 31 december, 2001, uppgick till Tkr 2 763. Förlusten för perioden 1 januari till 30 juni uppgår till Tkr 2 458. Med beaktande av bolagets obeskattade reserver om Tkr 213 har bolaget ej förbrukat mer än hälften av sitt registrerade aktiekapital om Tkr 994 per den 30 juni, 2002. Trots detta och med beaktande av eventuella förluster efter den 30 juni har styrelsen låtit upprätta kontrollbalansräkning. Bolagets största värden är de marknadsvärden som varumärkena representerar. För att kunna ta ställning till om dessa värden återställer bolagets kapital har styrelsen låtit ett externt värderingsinstitut bedöma marknadsvärdet på varumärket / produkten Nexcite. Enligt den gjorda värderingen av Nexcite uppskattas dess marknadsvärde till ett värde mellan 50 och 70 Mkr. Bokfört värde uppgår till ca 2-3 Mkr. Värdet på bolagets tillgångar överstiger därför bolagets skulder med belopp vida överstigande bolagets registrerade aktiekapital och någon skyldighet att låta bolagsstämma pröva frågan om bolagets likvidation föreligger därför inte. Den bifogade kassaflödesanalysen visar på svag likviditet varför det efter periodens utgång vidtagits åtgärder för att säkerställa likviditeten. Aktiviteter under första halvåret Under perioden har stor kraft lagts på att hitta orsakerna till den vikande försäljningen och till att vidta nödvändiga åtgärder. Slutsatsen är att bolaget måste vara mer delaktigt i marknadsarbetet på ett antal strategiskt viktiga marknader. Vad detta i praktiken innebär beskrivs längre fram i rapporten. Nexcite i USA Namnbytet tillsammans med de etikettproblem som drabbade Nexcite under hösten 2001 skapade interna problem hos vår importör och de lokala distributörerna. Detta har medfört att vi under perioden endast levererat ersättningsprodukter till USA, dvs produkter som kvittats mot kreditnoter. De interna problemen har också påverkat försäljningsarbetet negativt och det har sålts färre Nexcite än förväntat på den amerikanska marknaden. Det finns ett fortsatt intresse för Nexcite i USA, både i konsument och distributörsledet. Distributionsorganisationen i USA har under perioden genomlysts och förändringar som skall tillvarata intresset kommer att genomföras. Vi har goda förhoppningar att försäljningen åter ska ta fart när de nödvändiga förändringarna genomförts. Exakt vad detta kommer att innebära för försäljningen är i dag svårt att uppskatta. Magic i USA Under perioden har arbetet med att ytterligare förstärka Magics distribution i USA fortgått. För att lyckas i USA krävs omfattande marknadsbearbetning. Vår lokala partner har utarbetat en affärsplan som innehåller en väl genomtänkt strategi för distribution och marknadsföring. Försäljning i USA går enligt plan och det är nu viktigt att vår partner har den uthållighet som krävs för att fortsätta expansionen. Vår partner i USA har påbörjat en kapitalanskaffningsprocess för att säkerställa genomförandet av kraftfull marknadsföring under de kommande fem åren. Denna process beräknas vara färdig i samband med årsskiftet. Magic i Kanada Det är ännu för tidigt att dra någon slutsats om vilka försäljningsframgångar Magic kan nå i Kanada. Vi vet att produkten blivit väl mottagen för smak och koncept. Både Pepsi Cola och Coca Cola har nu introducerat sina respektive energidrycker på den kanadensiska marknaden vilket naturligtvis påverkar konkurrenssituationen, men också uppmärksamheten kring energidrycker. Nexcite i Sydamerika Vi avvaktar fortfarande myndighetsgodkännandet för Nexcite i Brasilien. Under tiden har ett mindre antal leveranser gjorts till andra marknader. Vår bedömning är att Brasilien kommer att vara den drivande marknaden som kan innebära volymtillväxt för oss. Nexcite i Asien I den föregående rapporten berättade vi om introduktionen av Nexcite i Kina. Situationen har avstannat något under andra kvartalet efter det att myndigheterna krävt ytterligare tester och ett nytt godkännande av produkten innan distribution i större omfattning kan påbörjas. Ytterligare leveranser av Nexcite till Japan har genomförts under perioden. Vi har under perioden bearbetat ytterligare ett par marknader, men det är i dag osäkert när de kan komma i gång. Magic i Mellanöstern Området fortsätter att vara en av våra viktigaste marknader för Magic- produkterna. Försäljning och marknadsbearbetning förbättras på marknader där vi upplever hårdare konkurrens än tidigare. Nexcite i Europa Arbetet med att introducera Nexcite på ytterligare någon marknad i Europa har fortsatt. Avvaktan på godkännandet från lokala myndigheter har varit mer tidskrävande än vad som förutspåtts. Magic i Sverige Vi är inte nöjda med försäljningsresultatet för Magic i Sverige. Under perioden har olika åtgärdsplaner diskuterats med vår lokala partner. Mer information kommer att ges i samband med nästa rapport. Satsningen på nya marknader Vi har medvetet reducerat arbetet mot nya marknader, detta gäller samtliga produkter och varumärken. Detta har gjorts för att kunna säkerställa fokus på ett antal marknader som bedöms vara strategiskt viktiga, t ex USA. Vi bedömer att en förutsättning för att lyckas på dessa marknader är att vi verkligen fokuserar dem och att vi deltar med stort engagemang på marknaderna. Resurstillgången begränsar antalet prioriterade marknader som kan fokuseras och övriga nya marknader måste därför stå tillbaka. Förstärkt delaktighet på prioriterade marknader Vi har under perioden genomlyst anledningen till vad de minskade försäljningsvolymerna beror på. Vår slutsats är att de sätt vi arbetat på, dvs med fristående partners som ansvarar för marknadsföringsinsatserna, inte är det optimala sättet. Vår möjlighet att påverka våra partners blir begränsade då vi inte är ekonomiskt delaktiga i det marknadsarbete som de gör. I vissa fall blir också mängden marknadsföring otillräcklig. Vi har därför gjort bedömning att vi på ett antal strategiskt viktiga marknader måste vara med och satsa resurser på marknadsföringen. Detta förutsätter att vår lokala partner satsar minst i samma utsträckning. Genom att göra detta bedömer vi att försäljningsvolymerna ska öka snabbare och därmed vår intjäningsförmåga. Vi har i dag inte kapital som möjliggör ett högre engagemang på de marknader som bedöms som startegiskt viktiga. Under perioden har ett antal olika möjligheter övervägts och vi arbetar i dag med flera alternativa lösningar till att ta in kapital till bolaget. I samband med att detta arbete blir klart, eller i samband med nästa rapport kommer ytterligare information att ges. Sammanfattning Perioden har kännetecknats av låga försäljningsvolymer. Vi har inte lyckats återhämta försäljningen under andra kvartalet i den utsträckning som vi trodde efter första kvartalet. De låga försäljningsvolymerna av Nexcite i USA kvarstår. Vi uppskattar att det intresse som fortfarande finns kring produkten och de lösningar som är möjliga kommer att innebära att försäljningen tar fart igen under kvartal fyra. Utvecklingen för Magic i USA och Kanada har fortsatt varit positiva och vi ser fram emot att följa resultatet av de satsningar som nu ska göras på respektive marknad. Vi kommer i framtiden att arbeta fokuserat mot de marknader som anses vara prioriterade och som kan bidra till en ekonomiskt hållbar utveckling för Magic House. På dessa marknader kommer vi också att inleda ett fördjupat samarbete med vår lokala partner som innebär ekonomiska satsningar i marknadsföring från båda parter. Förutsättningen för att vi ska kunna genomföra detta åtgärdsprogram är att vi lyckas med den pågående kapitalanskaffningen. Ytterligare fokus kommer också att ägnas Nexcite. Vi planerar bl a att bolagisera Nexcite i ett separat dotterbolag. Nexcite skiljer sig avsevärt från våra övriga produkter båda vad gäller konceptet och den marknadsbearbetning som krävs. En bolagisering förbättrar därför möjligheterna att fokusera Nexcite utifrån produktens unika egenskaper, samtidigt som det renodlar produktstrategin och ökar trovärdigheten för våra produkter. Det ger också möjlighet att lyfta fram värdet som finns i varumärket Nexcite. Med vänlig hälsning, Jonas Jaenecke Verkställande direktör Nästa rapport: 30 oktober, 2002 Magic House AB (publ) 55 65 85-5946 Resultaträkning 2002-01-01 2001-01-01 Belopp i tkr Not 2002-06-30 2001-06-30 Nettoomsättning 7 864 33 143 Rörelsens kostnader Råvaror och förnödenheter -3 972 -23 083 Övriga externa kostnader -4 882 -4 878 Personalkostnader -1 492 -1 274 Avskrivningar -324 -294 Rörelseresultat -2 806 3 614 Finansnetto 348 -135 Resultat efter finansnetto -2 458 3 479 Magic House AB (publ) 55 65 85-5946 Balansräkning 2002-01-01 2001-01-01 Belopp i tkr Not 2002-06-30 2001-06-30 TILLGÅNGAR Anläggningstillgångar Immateriella anläggningstillgångar 5 079 4 892 Materiella anläggningstillgångar 144 127 Finansiella anläggningstillgångar Andra långfristiga värdepappersinnehav - - Andra långfristiga fordringar 4 000 4 000 Summa anläggningstillgångar 9 223 9 019 Omsättningstillgångar Varulager m.m. Färdiga varor och handelsvaror 659 474 Kortfristiga fordringar Kundfordringar 2 246 5 989 Övriga fordringar 658 2 340 Förutbetalda kostnader och upplupna 641 1 044 intäkter Kassa och bank 4 2 190 Summa omsättningstillgångar 4 208 12 037 SUMMA TILLGÅNGAR 13 431 21 056 Magic House AB (publ) 55 65 85-5946 Balansräkning 2002-01-01 2001-01-01 Belopp i tkr Not 2002-06-30 2001-06-30 EGET KAPITAL OCH SKULDER Eget kapital Aktiekapital 994 844 Överkursfond 1 350 Redovisat resultat 419 Periodens resultat -2 458 3 479 305 4 323 Obeskattade reserver 213 Långfristiga skulder Banklån 2 000 3 000 Checkräkningskredit 2 027 - 4 027 3 000 Kortfristiga skulder Leverantörsskulder 6 054 8 388 Övriga skulder 331 256 Upplupna kostnader och förutbetalda 2 501 5 089 intäkter 8 886 13 733 SUMMA EGET KAPITAL OCH SKULDER 13 431 21 056 Magic House AB (publ) 55 65 85-5946 Kassaflöde 2002-01-01 2001-01-01 Belopp i tkr Not 2002-06-30 2001-06-30 Kassaflöde före förändring av rörelsekapital och investeringar -2 634 3 773 Rörelsekapitalförändring 1 039 4 715 Kassaflöde från den löpande verksamheten -1 595 8 488 Investeringar netto -3 -5 313 Kassaflöde efter investeringar -1 598 -3 175 Kassaflöde från finansieringsverksamheten 1 602 -1 000 Periodens kassaflöde 2 175 Likvida medel vid periodens början - 15 Likvida medel vid periodens slut 4 2 190 Tillämpade redovisningsprinciper överensstämmer med dem som används i den senaste årsredovisningen. Delårsrapporten har ej varit föremål för särskild granskning av bolagets revisor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/11/20020911BIT00050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/11/20020911BIT00050/wkr0002.pdf