Penser Access: Maha Energy - Köp av Tie fördubblar produktionspotentialen

Report this content

Maha har nu avtalat om att förvärva Gran Tierras (NYSE MKT:GTE)(TSX:GTE) brasilianska verksamhet. Förvärvet finansieras som tidigare meddelats med en riktad nyemission på 12,9 miljoner aktier, till en kurs på SEK 7,10, samt en fullt garanterad företrädesemission till samma belopp och emissionskurs, och senare en lånefinansiering. Förvärvet av det idag producerande Tie-fältet adderar 2P-reserver på 10,2 miljoner fat oljeekvivalenter till bolagets portfölj, jämfört med Mahas befintliga omkring 13 miljoner fat 2P. Efter förvärvet av Tie ser vi potential för att nå nära en fördubbling av vår tidigare produktionsprognos. Med ett antagande om en konsolidering av förvärvet från halvårsskiftet 2017 så bedömer vi att förvärvet ökar vinsten per aktie med 53% i år och 43% nästa år (eftersom vår tidigare vinstprognos hade en relativt baktung profil). Även om vi ser viss risk för ett tryck på aktien mot emissionskursen framtill emissionen så ökar det vår positiva syn på potentialen i aktien på sikt.

Läs den fullständiga analysen: https://epaccess.penser.se/analys/kop-av-tie-fordubblar-produktionspotentialen/

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bankaktiebolag. Läs mer på www.penser.se