Penser Access: Maha Energy - Sänkta investeringar skyddar krigskassa

Efter raset i oljepriset meddelar Maha att man sänker sina planerade investeringar för 2020 från USD 20,7m till USD 12-13m, med en ytterligare möjlig sänkning på USD 4,8m om nödvändigt. Även om det inte påverkar bolagets produktionsmål på 5000-5500 boepd 2020, noterar vi att man skjuter på testerna av Maha-1 samtidigt som det påverkar utsikterna för produktionsökningar 2021. Istället för att som tidigare basera vårt oljeprisantagande på de stora oljekonsulternas snittprognos baserar vi vår oljeprisprognos för 2020 på forwardkurvan (mer responsiv men dålig indikator på långsiktig prisutveckling), med ett snittpris på USD 37 per fat 2020. Sammantaget innebär det en minskning av vår EBIT-prognos med 77% för 2020e och 50% för 2021e. Vi fortsätter se ett NAV per aktie och motiverat värde långt över dagens kurs, men det är helt avhängigt på en återhämtning i oljepriset från 2021 och framåt. Med en OPEX på drygt USD 5 per fat räknar vi ändå med svarta siffror 2020, väl inom bolagets kovenanter, även om oljepriset förblir under press. Vi ser därför låg risk för att bolaget behöver nytt kapital från ägarna och fortsätter därför se en hög potential till en medelhög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/maha_20200323.pdf