Storföretaget inom ekonomi- och personaladministration Sarastia inleder sin verksamhet 1.4.2019

PRESSMEDDELANDE 30.11.2018 – KuntaPro Oy och Kunnan Taitoa Oy har under sina bolagsstämmor bekräftat sammanslagningen av de två bolagen. Det nya bolaget inleder sin verksamhet 1.4.2019.

KuntaPro Oy och Kunnan Taitoa Oy höll sina respektive bolagsstämmor 29.11. Under dessa bekräftades att de två bolagen slås samman och att ett nytt bolag inleder sin verksamhet.  I och med sammanslagningen bildas Finlands största företag inom ekonomi- och personaladministration, Sarastia Oy. Bolaget har över 800 anställda och förmedlar vikariepersonal för över 700 årsarbetsenheter årligen. Sarastias omsättning uppnår 88 miljoner euro, och företaget har ca. 240 ägare som består av kommuner, samkommuner och andra offentliga organisationer.

Sarastia är branschens starkaste utvecklare och under inhemskt ägande

Bolagsstämman valde Kimmo Mikander till Sarastias styrelseordförande och Esa Lunnevuori till styrelsens viceordförande.  Utnämningar som gäller organisationen görs före årsskiftet, och de ursprungliga bolagen fortsätter sin verksamhet normalt ända till 1.4.2019.

– Sammanslagningen svarar mot ägarnas målsättningar att skapa ett tjänsteföretag med branschens starkaste kunnande, stark kännedom kring kommun- och landskapsförvaltning och resurser att utveckla tjänster och teknologilösningar. Inhemskt ägande är en viktig värdefaktor för ägarna, kunderna och serviceanvändarna. Vår viktigaste uppgift är nu att försäkra att sammanslagningen av organisationerna och servicemodellerna går smidigt, samtidigt som vi utnyttjar tillväxtmöjligheterna, berättar Kimmo Mikander och Esa Lunnevuori.

Sarastias gemensamma utvecklingsresurser möjliggör en ännu effektivare utveckling av tjänster.

– Tack vare sammanslagningen får våra kunder snabbare i bruk nya lösningar. Tillsammans förverkligar vi också ett ännu bredare tjänsteutbud på ett kostnadseffektivt sätt, konstaterar Kimmo Mikander och Esa Lunnevuori.

Samtidigt formas dotterbolagen Sarastia Rekry och Sarastia Perintä, som erbjuder ägarna personaltjänster och inkassotjänster.

Tillägsuppgifter:

Kimmo Mikander, Kunnan Taitoa Oy, styrelseordförande, puh 0500 927 787, kimmo.mikander@keva.fi

Esa Lunnevuori, KuntaPro Oy, styrelseordförande, puh. 044 7011 399, esa.lunnevuori@pori.fi

Mika Kantola, KuntaPro Oy, vd, puh. 040 831 6409, mika.kantola@kuntapro.fi

Sami Puukari, Kunnan Taitoa Oy, vd, puh. 040 545 2227, sami.puukari@taitoa.fi