• Maingate/

MAINGATES TJÄNSTEPLATTFORM MVIO™ BLIR NYCKEL TILL LÄGRE ELFÖRBRUKNING FÖR E.ONs KUNDER

Report this content

Nu inleder E.ON sin hittills största satsning på att hjälpa privatkunder att ta kontrollen över sin elförbrukning – genom att kostnadsfritt dela ut smarta elmätare. Elmätaren, som kallas 100Koll, visar förbrukningen minut för minut, och ger användaren möjlighet att ta kontroll över och styra sin förbrukning. Tester visar att hushållet kan spara upp till 15 procent, utan att göra avkall på komforten.

Om alla hushåll i Sverige sparade 15 procent av sin elförbrukning skulle det motsvara 2,3 miljarder kilowattimmar och lika många miljarder kronor – vinster för både ekonomi och miljö. Genom att dela ut 120 000 smarta elmätare kostnadsfritt vill E.ON visa vägen.

Maingate levererar tjänsteplattformen Maingate mvio™ till E.ON för att möjliggöra kommunikation av information från E.ONs smarta elmätare. Plattformen tillhandahåller även styrning av enskilda apparaters förbrukning genom den av E.ON tillhandahållna smartpluggen.

”När E.ON genomförde Sveriges största energisparexperiment tillhandahöll Maingate sin tjänsteplattform mvio™. Inför 100Koll gjorde vi sedan en omfattande upphandling och valet föll på Maingate som tjänsteleverantör. Jag ser fram emot ett fortsatt professionellt samarbete med Maingate”, säger Johan Mörnstam, Head of Business Innovation på E.ON Sverige.

”Vi är oerhört glada och stolta över att ha fått fortsatt förtroende av E.ON i den breda utrullningen av 100Koll”, säger Baard Eilertsen, VD på Maingate och fortsätter: ”Succén med första generationen av smarta elmätaren 100Koll visar att både kundintresse och besparingar är på topp. Det är otroligt kul för oss och bekräftar vår uppfattning att vi står på tröskeln till en ny teknologisk revolution där individ, maskiner och förmågan att hantera stora mängder data i realtid skapar nya och omvälvande möjligheter.”

Om Maingate mvio™
Maingate mvio™ är en cloud-baserad plattform för informationshantering. mvio™ inhämtar, analyserar, lagrar och vidaredistribuerar data i realtid och är kärnan för både tjänster ut mot slutanvändare och in mot kundens affärsprocesser. mvio™ är speciellt framtaget för energieffektiviseringstjänster, men stödjer även generell informationshantering för Internet of Things (IoT).

Om E.ON Sverige
E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har knappt 4 000 medarbetare i Norden och omsatte under 2012 cirka 39 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar 58 miljarder i Norden mellan 2006 och 2013. www.eon.se

Om Maingate
Maingate grundades 1998 och är ett ledande ICT-bolag. Vi erbjuder M2M kommunikation och IT-system för den europeiska marknaden. Vi är en betrodd partner till över 1000 kunder, inklusive ledande energibolag såsom E.ON, Fortum och Vattenfall. Vi samarbetar nära med teknikpartners såsom Gemalto, Oberthur, Schneider Electric, Kamstrup, Telia, Tele2 och Deutsche Telekom. Idag säkrar vi kommunikation för 55 % av alla smarta elmätare i Sverige, 20 % av alla smarta elmätare i Finland, 70 % av betalterminaler i Sverige och 40 % av alla hemlarm i Sverige. Maingate ägs av den nordiska riskkapitalfonden Verdane Capital VI. Verdanes fonder investerar i och utvecklar nordiska tillväxtbolag, och är i Sverige ägare till, utöver Maingate, bland annat EasyPark och MatHem. www.maingatesolutions.com